____________________________________________________________________________________________________________________
............................................................... *ειδήσεις * νέα * ρεπορτάζ *έρευνα σύγχρονων κοινωνικοπολιτικών ζητημάτων *
___________________________________________________________________________________________________________________

Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει.

Bertolt Brecht, 1898-1956, Γερμανός συγγραφέας

Πέμπτη 24 Μαΐου 2018

30 MAH – MEΡΑ ΑΓΩΝΑ , ΜΕΡΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΠΑΝΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ


Αθήνα 21/5/2018

30 MAH - MEΡΑ ΑΓΩΝΑ, ΜΕΡΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΠΑΝΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ

Η απεργία αυτή συμπίπτει με την κλιμάκωση της επίθεσης του κεφαλαίου ενάντια στην εργατική τάξη και την κυβέρνηση να δίνει ρεσιτάλ αποπροσανατολισμού , παρουσιάζοντας την «επόμενη ημέρα» σαν μέρα εξόδου της από τα βάσανα της πολιτικής που προωθεί και υλοποιεί το μαύρο μέτωπο κυβέρνησης – κεφαλαίου – Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ψεύδονται ασύστολα , τα μέτρα ήρθαν για να μείνουν και είναι βασική προϋπόθεση – προαπαιτούμενο για τις «επενδύσεις» και την περιβόητη ανάκαμψη. 

Στην άλλη όψη του νομίσματος είναι η όλο και πιο βαθιά εμπλοκή της Ελλάδας στα ιμπεριαλιστικά σχέδια , η μετατροπή της χώρας σε ιμπεριαλιστικό ορμητήριο θανάτου . Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ περιδιαβαίνει τα Βαλκάνια με τη σημαία ΝΑΤΟ – ΕΕ στο χέρι , βάζει πλάτη για να ενισχύσει τη θέση του κεφαλαίου και το μερίδιό του από τη μοιρασιά της λείας από το πλιάτσικο σε βάρος των λαών.

Όλα τα παραπάνω δείχνουν τους άρρηκτους δεσμούς , το ενιαίο της πάλης ενάντια στα ιμπεριαλιστικά σχέδια με την πάλη ενάντια στην πολιτική που τσακίζει μισθωτούς , συνταξιούχους , άνεργους , αυτοαπασχολούμενους . Δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις για συμβάλουμε μαχητικά στην επιτυχία της πανελλαδικής απεργίας , των αγωνιστικών απεργιακών συγκεντρώσεων που οργανώνουν το ΠΑΜΕ , τα ταξικά συνδικάτα σε όλη τη χώρα. 

Η γραμματεία της ΕΕΔΥΕ


~~~~~~~~~~

ΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ


Πραγματοποιήθηκε σήμερα, ημέρα Δευτέρα, 21 Μαΐου 2018 η κλήρωση του λαχνού της ΕΕΔΥΕ για το 2018 που κυκλοφόρησε σε όλη την Ελλάδα από τους αγωνιστές και αγωνίστριες των Επιτροπών Ειρήνης.

Οι τυχεροί αριθμοί είναι:  
Ø      46689 : αντιστοιχεί σε ένα 4ημερο ταξίδι για 2 άτομα στη Βιέννη /διακινήθηκε από  την Επιτροπή Ειρήνης Ηρακλείου Κρήτης.

Ø    85666  :  αντιστοιχεί σε ένα 4ημερο ταξίδι για 2 άτομα στην Πράγα  διακινήθηκε από την Επιτροπή Ειρήνης Κορυδαλλού-Νίκαιας.

Ø   07264  :   αντιστοιχεί σε 1 LAPTOP HP G6 1WY10EA διακινήθηκε από την Επιτροπή Ειρήνης Καρδίτσας.

Ø   16232   :  αντιστοιχεί   σε 1 ετήσια συνδρομή της Σύγχρονης Εποχής, διακινήθηκε από την Επιτροπή Ειρήνης Θεσσαλονίκης.

Χαιρετίζουμε κι ευχαριστούμε τους εργαζόμενους, ανέργους, συνταξιούχους, νέους και νέες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας για οικονομική στήριξη, που αγόρασαν και διακίνησαν το λαχνό της ΕΕΔΥΕ  για το 2018.
Τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν θα διατεθούν για τις ανάγκες του αντιιμπεριαλιστικού-φιλειρηνικού αγώνα καθώς και για την κάλυψη των εξόδων  που θα προκύψουν από τις προσεχείς  εκδηλώσεις της ΕΕΔΥΕ.
Οι κάτοχοι των τυχερών λαχνών να επικοινωνήσουν με την ΕΕΔΥΕ στα τηλ.: 210 3844853, 210 3844854 για τις λεπτομέρειες παραλαβής των δώρων.

Αθήνα, 21/5/2018                            

Κυριακή 6 Μαΐου 2018

«Μαίναλο, στα ίχνη των εθνικοαπελευθερωτικών αγώνων»

Ιστορία, Αρκαδία, Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, Κατοχή, εθνική αντίσταση
ΝΗΣΙΔΕΣ // 06.05.2018,

Μαίναλο, στα ίχνη των αγωνιστών | Βασίλης Μαθιουδάκης

Συντάκτης:  Ζιζή Σαλίμπα*

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η διήμερη εκδήλωση «Μαίναλο, στα ίχνη των εθνικοαπελευθερωτικών αγώνων», αφιερωμένη στη μνήμη του ιστορικού Σπύρου Ασδραχά, την οποία οργάνωσαν τα Αρχεία Σύγχρονης Ιστορίας (ΑΣΚΙ) και ο Σύλλογος Αρκάδων Ορειβατών Οικολόγων (ΣΑΟΟ), στην Τρίπολη και στο Μαίναλο, το Σαββατοκύριακο 28-29 Απριλίου. 
Με ξενάγηση στα υπόγεια του Δικαστικού Μεγάρου της Τρίπολης, Σάββατο απόγευμα, ξεκίνησε η εκδήλωση.
Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε για να επισκεφθεί τους χώρους κράτησης των αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης, όπου στους τοίχους τους διασώζονται εγχάρακτες εικόνες, σημειώματα από τους ίδιους τους μελλοθάνατους.

Γεμάτοι από εγχάρακτες επιγραφές, σημειώματα, ζωγραφιές οι τοίχοι 
στα υπόγεια του Δικαστικού Μεγάρου Τρίπολης. | Βασίλης Μαθιουδάκης

Ολοι ανεξαιρέτως με συγκίνηση άκουσαν τον Παναγιώτη Βέμο να διηγείται τις απάνθρωπες συνθήκες κράτησης, το υψηλό φρόνημα και την αποφασιστικότητα των αγωνιστών να δώσουν ακόμη και τη ζωή τους για το ύψιστο αγαθό της ελευθερίας.

Ο Παναγιώτης Βέμος | Βασίλης Μαθιουδάκης

Η ξενάγηση πραγματοποιήθηκε στις δύο αίθουσες που πρόσφατα παραχωρήθηκαν από το υπουργείο Δικαιοσύνης στον Δήμο Τρίπολης για τη δημιουργία μουσείου.

Επισκέπτες του ΣΑΟΟ και των ΑΣΚΙ στο υπόγειο του Δικαστικού Μεγάρου | Βασίλης Μαθιουδάκης

Στη συνέχεια στο Αποστολοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Τρίπολης ξεκίνησε η ημερίδα. Χαιρετισμούς απηύθυναν ο Ηλίας Νικολακόπουλος πρόεδρος των ΑΣΚΙ και ο Αθανάσιος Μπουζέτος, πρόεδρος του Δ.Σ. του ΣΑΟΟ.
Την εκδήλωση συντόνισε ο Κωστής Ζαχαριάς, μέλος του ΣΑΟΟ και τέως βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Αρκαδίας. 
Ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης, γενικός γραμματέας των ΑΣΚΙ, με την ομιλία του «Ιστορική έρευνα και θεσμοί. Το παράδειγμα του Σπύρου Ασδραχά», αναφέρθηκε στο έργο του σπουδαίου Ελληνα ιστορικού και στην έμπρακτη συμβολή του στις κοινωνικές επιστήμες. 

Αποστολοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Τρίπολης | Βασίλης Μαθιουδάκης

Ο Σπύρος Ασδραχάς διετέλεσε επί σειρά ετών καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Paris I – Panthéon ‒ Sorbonne, επικεφαλής ή συνεργάτης διαφόρων επιστημονικών φορέων και ιδρυμάτων, όπως διευθυντής Ερευνών στο Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, διευθυντής του ερευνητικού προγράμματος της Επιτροπής Ιστορίας της Εθνικής Τράπεζας (1977-1990), μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ερευνας και Παιδείας της Εμπορικής Τράπεζας (1987-1991).
Ως αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Ιονίου Πανεπιστημίου (1985-1990), υπήρξε ο εμπνευστής και σχεδιαστής του Τμήματος Ιστορίας και του Τμήματος Αρχειονομίας-Βιλιοθηκονομίας.
Ο Σπύρος Ασδραχάς, μαζί με τους ιστορικούς Φίλιππο Ηλιού, Βασίλη Παναγιωτόπουλο και τον εκδότη Γιώργο Ραγιά, ήταν μέλος της διευθυντικής ομάδας του επιστημονικού περιοδικού «Τα Ιστορικά». Υπήρξε ένας από τους ιδρυτές των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ), των οποίων επί σειρά ετών διετέλεσε πρόεδρος. 
Ο Θανάσης Χωματάς, πρ. πρόεδρος του ΣΑΟΟ, με την ομιλία του «Αρκαδία ‒ Μαίναλο: λίκνο της κλεφτουριάς ‒ ορμητήριο της νίκης», παρουσίασε την κλεφτουριά στα αρκαδικά βουνά και τη συμβολή της στον αγώνα για την ανεξαρτησία της πατρίδας μας από τον οθωμανικό ζυγό. Εδωσε έμφαση στην κλέφτικη οικογένεια των Κολοκοτρωναίων, στις ιδιαίτερες στρατηγικές ικανότητες και στον χαρακτήρα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη. 

Ο Κώστας Ζαχαριάς και η Ελένη Πόταγα | Βασίλης Μαθιουδάκης

Καταχειροκροτήθηκε από το κοινό η Ελένη Πόταγα, αδελφή του δεκαεπτάχρονου μαθητή Μάθιου Πόταγα, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος αντιστασιακός ήρωας της Ευρώπης.
Ο έφηβος αυτός, στις 2 Μαΐου 1941, όρθωσε το ανάστημά του μπροστά στα γερμανικά στρατεύματα που κατευθύνονταν προς τη Βυτίνα Αρκαδίας, φωνάζοντας «Σταθείτε! Δεν θα μας σκλαβώσετε. Είμαι εδώ μόνος, αλλά ολόκληρη η Ελλάδα ακολουθεί».
Οι Γερμανοί τον σκότωσαν επιτόπου και στη συνέχεια συνέθλιψαν το κεφάλι του. Η Ελένη Πόταγα έκανε έκκληση για ομόνοια και ομοψυχία μεταξύ όλων των Ελλήνων, γιατί η διχόνοια μόνο καταστροφικά αποτελέσματα μπορεί να επιφέρει. 
Ο Κώστας Μπρούσαλης, εκπαιδευτικός-συγγραφέας, μίλησε για «Το Μαίναλο: καταφύγιο και ορμητήριο των ανταρτών του ΕΛΑΣ».
Αναφέρθηκε στη δράση του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ στο Μαίναλο και στις δύο νικηφόρες μάχες κατά των Γερμανών στα Κανελάκια και στη Γλόγοβα.
Περιέγραψε λεπτομερώς την είσοδο των ανταρτών στην Τρίπολη και την ομιλία του Αρη Βελουχιώτη από τον εξώστη του ξενοδοχείου «Μαίναλον». 


Επάνω: Κώστας Ζαχαριάς- Κώστας Μπρούσαλης. Στη μέση από αριστερά: Ηλίας Νικολακόπουλος, Κωστής Καρπόζηλος, Βαγγέλης Καραμανωλάκης. Κάτω: Βαγγέλης Μαντζουράνης 
| Βασίλης Μαθιουδάκης

Ο Κωστής Καρπόζηλος, διευθυντής των ΑΣΚΙ, στην ομιλία του με θέμα «ΑΣΚΙ: Αρχείο και Ιστορία», αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα τεκμηρίωσης των ιστορικών γεγονότων, στον ρόλο που διαδραματίζουν τα Αρχεία για την ιστορία του τόπου μας.
Τόνισε ιδιαίτερα την αξία του εφήμερου υλικού (μπροσούρες, προκηρύξεις, φυλλάδια), που για τους περισσότερους δεν έχουν αξία και καταλήγουν στον κάλαθο των αχρήστων, ενώ αποτελούν σημαντικά τεκμήρια μιας εποχής.
Πάνω από 5 εκατ. τεκμήρια (έγγραφα, εικονιστικό υλικό, εφημερίδες, περιοδικά, βιβλία) έχουν συγκεντρωθεί στα ΑΣΚΙ. 
Η εκδήλωση πλαισιώθηκε με τραγούδια από μαθητές του Μουσικού Σχολείου Τρίπολης και από τη Χορωδία Ορφέας Τρίπολης. 

Στο φουαγιέ του Πνευματικού Κέντρου, η έκθεση, με εικονιστικό υλικό, φωτογραφίες, μπροσούρες, φυλλάδια, από τη συλλογή της Εταιρείας Διάσωσης Ιστορικών Αρχείων Πελοποννήσου (ΕΔΙΑΠ) και των ΑΣΚΙ, και βιβλία για την Αντίσταση, εισήγαγε τους επισκέπτες στην ατμόσφαιρα της όλης εκδήλωσης. 

Η ημερίδα τελούσε υπό την αιγίδα του Δήμου Τρίπολης. 

Στιγμές από την ορεινή διάσχιση | Βασίλης Μαθιουδάκης

Κυριακή πρωί δύο λεωφορεία με 84 ορειβάτες, μέλη και φίλοι του ΣΑΟΟ και των ΑΣΚΙ, ξεκίνησαν για να περπατήσουν στα μονοπάτια του Μαίναλου, στα χνάρια των αγωνιστών του ’21 και της Εθνικής Αντίστασης 1941-1944.
Τα μονοπάτια αυτά αποτελούν τμήμα ενός εκτεταμένου δικτύου μονοπατιών, τα οποία σχεδίασε και υλοποίησε ο ΣΑΟΟ. 
Στην τοποθεσία Χάνι Κουτρουμπή, έξω από τη Βυτίνα, στο μνημείο του Μάθιου Πόταγα, εκεί όπου οι Γερμανοί κατακτητές τον εκτέλεσαν εν ψυχρώ με βάναυσο τρόπο, μας περίμενε η Ελένη Πόταγα με την οικογένειά της, για να μας εξιστορήσει τα τραγικά γεγονότα. Με ένα μπουκέτο λουλούδια τιμήσαμε τον έφηβο ήρωα, μάρτυρα της ελευθερίας. 
Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στην τοποθεσία Κανελάκια, κοντά στα χωριά Πυργάκι και Ελάτη, για να «αφουγκραστούμε» το Μαίναλο των αγώνων του ελληνικού λαού για την ελευθερία του.
Μετά από ενημέρωση για τη μάχη των Κανελακίων, ακολουθώντας το μπλε μονοπάτι, κατευθυνθήκαμε προς το Λιμποβίσι, τόπο καταγωγής των Κολοκοτρωναίων.

Οδοιπορώντας στο «μπλε μονοπάτι» προς το Λιμποβίσι | Βασίλης Μαθιουδάκης

Το ελατοσκέπαστο Μαίναλο, με τις μυρωδιές του ξύλου και των λουλουδιών του, με τους λειμώνες και τα ξέφωτά του, με τους ήχους του αγέρα που περνά ανάμεσα από τις φυλλωσιές, εντυπωσίασε κάθε περιπατητή. 
Μετά από μια τρίωρη πορεία, αφού επισκεφθήκαμε το σπίτι των Κολοκοτρωναίων, ξαποστάσαμε με αρκαδικό κρασί και αρκαδική μπίρα, ελιές, ψωμί και τυρί, με τον λιτό τρόπο των ιστορικών και των ορειβατών. 
Στην επιστροφή προς την Τρίπολη, επισκεφθήκαμε το Μουσείο Δασικής Ιστορίας στο Χρυσοβίτσι, για να γνωρίσουμε τον πολιτισμό του δάσους. 
Η ώσμωση δύο συλλογικών οντοτήτων, σε μια συνέργεια που σκοπό είχε να αναδείξει το όρος Μαίναλο ως φυσικό, ανθρωπογενές και πολιτισμικό περιβάλλον, απέφερε καρπούς σε όλους εκείνους που ενδιαφέρονται για τη διαφύλαξη και προβολή αυτής της ανεκτίμητης κληρονομιάς

*δρος οικονομολόγου-ιστορικού

Τρίτη 24 Απριλίου 2018

Απεργιακες κινητοποιησεις ΚΔΑΥ Τριπολης

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ

ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

ΣΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Α.Ε. Ν. ΑΡΚΑΔΙΑΣ


Τρίπολη 24/04/2018
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση Recycling South East LTD στη ΒΙΠΕ Τρίπολης, κατόπιν απόφασης Γενικής Συνέλευσης της σωματειακής επιτροπής, πραγματοποιούν 24ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες και στις δύο βάρδιες από τη Δευτέρα 23 Απριλίου 2018.
Οι εργαζόμενοι στο ΚΔΑΥ Τρίπολης έχουν πείρα χρόνια τώρα από τα τερτίπια της εργοδοσίας και με τον οργανωμένο τους αγώνα και τη συλλογική τους δράση μαζί με το σωματείο τους μπορούν να τα αντιμετωπίσουν. Έχουμε το δίκιο με το μέρος μας και θα νικήσουμε.

Διεκδικούμε:
·       Άμεση καταβολή των δεδουλευμένων μηνός Μαρτίου.
·       Βασικός μισθός με κατώτερο όριο τα 751,00€ μηνιαίως και του μεροκάματου στα 33,57 ευρώ για όλους τους εργαζόμενους.
·       Καταβολή του μισθού όλων των εργαζομένων το αργότερο μέχρι την 5η εργάσιμη ημέρα κάθε μήνα, όπως προβλέπετε από το νόμο
·       Να γίνει άμεσα η συντήρηση και επισκευή των μηχανημάτων που απαιτείται (κλαρκ, bobcat).
·       Συστηματική απολύμανση χώρου εργασίας.
·       Άμεση χορήγηση των εμβολίων που συστήνει ο Ιατρός Εργασίας, των μέσων ατομικής προστασίας και προμήθεια ή επισκευή των εργαλείων που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι.
·       Άμεση διάθεση των κατάλληλων μέσων ατομικής εργασίας (ειδικά παπούτσια, φόρμες).

·       Ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.

Δευτέρα 9 Απριλίου 2018

Σύσκεψη των Σωματείων του Λεκανοπεδίου Μεγαλόπολης για την πώληση των λιγνιτικών Μονάδων της ΔΕΗ


Τετάρτη 11 Απριλίου 2018 θα συναντηθούν τα μέλη των Δ.Σ. των Σωματείων του Λεκανοπεδίου σε Σύσκεψη στην αίθουσα του ΣΒΟ (ΛΚΜ) στις 9:30 το πρωί.
Θέματα συζήτησης:

•Τελευταίες εξελίξεις εν όψει της κατάθεσης του νομοσχεδίου για την πώληση των λιγνιτικών Μονάδων της ΔΕΗ
•Οργάνωση των αγωνιστικών μας δράσεων

KALIMERA-ARKADIA.GR
ΔΕΗ Μεγαλόπολης | Οι εργαζόμενοι αποφασίζουν τις επόμενες αντιδράσεις για την πώληση των μονάδων - Kalimera Arkadia
Την Τετάρτη 11 Απριλίου 2018 θα συναντηθούν τα μέλη των Δ.Σ. των Σωματείων του Λεκανοπεδίου σε Σύσκεψη στην αίθουσα του ΣΒΟ (ΛΚΜ) στις 9:30...

Σάββατο 7 Απριλίου 2018

Ω γλυκυ μου εαρ...εν Λεωνιδιω!!


 Giorgos Houliaras 
 ΛΕΩΝΙΔΙΟ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ




Ω γλυκυ μου εαρ...εν Λεωνιδιω!!

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2018

«Ανωγοκάτωγο» - Ο αρχικός και βασικός τύπος Αρκαδικής κατοικίας.

   Αρχιτεκτονική  

Αρκαδία. Ο τόπος κατοικείται χωρίς διακοπή από την αρχαιότητα. Η τελική κατάκτηση της Πελοποννήσου από τους Τούρκους είναι το κινητήριο σύνθημα για την πύκνωση των λιγοστών οικισμών, αλλά και για τη δημιουργία νέων, που στο σύνολο τους δίνουν την σημερινή μορφή του τόπου. Αντιπροσωπευτικό και «αρχικό» τύπο κατοικίας της περιοχής αποτελεί το «ανωγοκάτωγο». Η εξέλιξη του, ανάλογα με τα γεωγραφικά, κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα ή τις ανάγκες της οικογένειας που στέγαζε, οδήγησε σταδιακά στους επιμέρους τύπους. 
Το «ανωγοκάτωγο» είναι πέτρινο, με παραλληλόγραμμη κάτοψη και αναλογίες περίπου 1 προς 2, (δηλαδή, το μήκος του κτιρίου είναι περίπου διπλάσιο από το πλάτος του). Τοποθετείται κατά κανόνα κάθετα στις υψομετρικές καμπύλες. Έχει λιγοστά ανοίγματα, μια μικρή είσοδο στη μακριά πλευρά και ένα επίσης μικρό παράθυρο. Η στέγη είναι συνήθως τρίριχτη. Η σταδιακή εξέλιξη του αρχικά παραλληλόγραμμου τύπου έδωσε κατοικίες σε σχήμα Γ, Π ή ακόμα και τετράγωνες. Εσωτερικά στις αρχικές κατοικίες δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις χώρων και λειτουργιών, είναι δηλαδή μονόχωρες και εξελίσσονται σ’ ένα επίπεδο. Με την πάροδο των χρόνων η ανάγκη για στέγαση των «ζωντανών» της οικογένειας οδήγησε στη σταδιακή διαφοροποίηση της στάθμης του δαπέδου… Αρχικά μικρή (ένα –δυο σκαλοπάτια) και παράλληλη συστέγαση ανθρώπων και ζωών, αργότερα μεγαλύτερη περίπου 1,5 μ. και τελικά δημιουργία νέου τελείως ανεξάρτητου ορόφου.
Ενώ αρχικά οι κατοικίες ήταν ισόγειες, οι όροφοι σταδιακά αυξάνουν ανάλογα με την κλίση του εδάφους αλλά και παράλληλα με την οικονομική άνθηση της περιοχής. Έτσι συναντάμε πολλές τριώροφες – τετραώροφες κατοικίες με σαφή τη διαφοροποίηση των λειτουργιών τόσο ανάμεσα στους ορόφους όσο και στις ίδιες τις στάθμες, ως εξής: Τετράχωρο «ανώι» με σαφή διαχωρισμό των περιοχών ύπνου και διημέρευσης. «Μεσιανό» με πολλαπλές χρήσεις και τέλος «Κατώι» για την τοποθέτηση των ζώων και για αποθήκευση.


Για την κατασκευή των κατοικιών που περιγράψαμε παραπάνω χρησιμοποιούνται κυρίως υλικά που ο τεχνίτης βρίσκει άφθονα στην φύση. Πέτρα, ξύλο, πετρόπλακες, κεραμίδια Η πέτρα χρησιμοποιείται ευρέως καθώς είναι υλικό που δεν λείπει από κανένα μέρος στην Αρκαδία. Στα πρώιμα κτίρια, στοιβάζονται με κάποια προσοχή λίθοι χωρίς ιδιαίτερη επεξεργασία και χωρίς συνδετικό κονίαμα. Καθώς αυτά γίνονται υψηλότερα και με μεγαλύτερης έκτασης κάτοψη, το υλικό ακολουθεί την εξέλιξη. Λαξεύονται αγκωνάρια για τη σύνδεση των γωνιών ενώ και οι υπόλοιποι λίθοι είναι ελαφρώς λαξεμένοι. Το αρχικά ανύπαρκτο κονίαμα αντικαθίσταται με το φθηνό και πρόχειρο κονίαμα (λάσπη) στο οποίο στη συνέχεια προσθέτουν και λίγο ασβέστη. Πρόσθετη ενίσχυση της κατασκευής δίνει και η χρήση ξυλοδεσιών (ένα είδος ξύλινου chaînage) που δένει σαν σύνολο την κατασκευή. Άλλο υλικό επίσης διαδεδομένο είναι και το ξύλο, το οποίο χρησιμοποιείται στα κουφώματα, στον Φ.Ο και την επίστρωση των πατωμάτων καθώς επίσης στην κατασκευή της οροφής που κατά κανόνα είναι ξύλινη και στη συνέχεια καλύπτεται με κεραμίδια ή πλάκες. 
Πέρα από τα καθαρά τεχνικά στοιχεία, που συνθέτουν ένα κτίριο, ιδιαίτερα σημαντικά είναι και τα διακοσμητικά στοιχεία που άφθονα χρησιμοποιούν τόσο σε ιδιωτικά κτίρια (κατοικίες) όσο και σε δημόσια (εκκλησίες). Αυτά είναι συνήθως «κοσμήματα» όπως σταυροί (σαν σύμβολο φύλαξης και θεϊκής παρουσίας), φίδια, προσωπεία, ακόμα και μαστοειδείς απολήξεις «βυζάκια» (σαν σύμβολο πλούτου και ευφορίας). Χρησιμοποιείται επίσης η διαφοροποίηση της υφής και του χρώματος στους λίθους χτισίματος ή η κατασκευή διακοσμητικών ζωνών από άλλο υλικό (κεραμίδια).
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες κατασκευές πέρα από τα κτίρια κατοικίας, είναι οι εκκλησίες, οι κρήνες (βρύσες), οι μύλοι, τα ελαιοτριβεία, ακόμα και οι γέφυρες και οι ίδιοι οι δρόμοι πολλών αρκαδικών χωριών. Κατασκευές που δείχνουν έντονα το μεράκι και την τεχνογνωσία που κατέχει τους κατοίκους του τόπου, στο να επεξεργάζονται με κέφι και ιδιαίτερη τεχνική τα υλικά τα οποία άφθονα τους προσφέρει η φύση.

Βιβλιογραφία
Ελληνική παραδοσιακή Αρχιτεκτονική (Εκδόσεις Μέλισσα)
_________

Κυριακή 4 Μαρτίου 2018

Η Πελοπόννησος έχει τον δικό της Παρθενώνα - Ο ναός του Απόλλωνα epicurius αναγνωρίστηκε από την unesco ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς το 1986





The Peloponnese has its Own Parthenon

They call it the “Parthenon of the Peloponnese”. The columned temple of Apollo Epicurius is as beautiful as the Parthenon...Δείτε περισσότερα
~~~~~~~~~~

Η Πελοπόννησος έχει τον δικό της Παρθενώνα

Το αποκαλούν ο "Παρθενώνα της Πελοποννήσου". ο ψηλές ναός του Απόλλωνα epicurius είναι τόσο όμορφος όσο ο Παρθενώνα στην Αθήνα, καθώς υψώνεται μέσα στο ιερό του Απόλλωνα στα βουνά της Αρκαδίας, κοντά στα σύνορα του Νομού Μεσσηνίας, και Στέκεται 1,130 μέτρα πάνω από το έδαφος.
Ο Ναός είναι ένα από τα καλύτερα διατηρημένα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας, ένα πρώτο παράδειγμα της κλασικής ελληνικής αρχιτεκτονικής, καθώς συνδυάζει τόσο τα αρχαϊκή όσο και τα δωρικός στυλ.
Ο ναός χτίστηκε στο ύψος του ελληνικού πολιτισμού στο δεύτερο μισό του 5 ου αιώνα π.χ. (420-400 π.χ.). Ήταν αφιερωμένο στον Απόλλωνα epicurius από τους phigaleians, που πίστευαν ότι ο Θεός του ήλιου και της θεραπείας τους είχε προστατεύσει από την πανούκλα και την εισβολή. Σύμφωνα με τον αρχαίο ταξιδιώτη παυσανία, αποδίδεται στον iktinos, τον αρχιτέκτονα του Παρθενώνα.
Ο ναός ανακαλύφθηκε τον 18ο αιώνα και προσέλκυσε το ενδιαφέρον από τους μελετητές και τους καλλιτέχνες. Η απομόνωση του τόπου συνέβαλε στο γεγονός ότι πολλά από τα σημαντικά χαρακτηριστικά του επιβίωσαν σε μεγάλο βαθμό άθικτα. Μέρος της ζωφόρος του ναού αποσπάστηκε το 1814 και μεταφέρθηκε στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο.

Σύμφωνα με την unesco, ο ναός είναι ένα από τα πρώτα δημοσίευση κτίρια και το πρώτο μνημείο στο οποίο βρίσκονται και οι τρεις αρχαίες ελληνικές αρχιτεκτονικές παραγγελίες - δωρικός, ιοντική και κορινθιακό. Περιελάμβανε επίσης το παλαιότερο επιβίωση κεφάλαιο της στήλη στήλης. 
Ο Ναός παρουσιάζει επίσης αρκετά τολμηρά και καινοτόμα αρχιτεκτονικά σχέδια που σηματοδοτούν ένα σημείο καμπής στην ανάπτυξη του ναού του ναού. Ο Ναός, καθώς και η γλυπτικής διακόσμηση του αποτελείται από ένα από τα καλύτερα διατηρημένα δείγματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, από την περίοδο της ακμής του (5ος αιώνας π.χ.).
Ο ναός του Απόλλωνα epicurius αναγνωρίστηκε από την unesco ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς το 1986.