____________________________________________________________________________________________________________________
............................................................... *ειδήσεις * νέα * ρεπορτάζ *έρευνα σύγχρονων κοινωνικοπολιτικών ζητημάτων *
___________________________________________________________________________________________________________________

Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει.

Bertolt Brecht, 1898-1956, Γερμανός συγγραφέας

Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016

ΜΟΝΟΗΜΕΡΗ ΕΚΔΡΟΜΗ 16 ΟΚΤΩΜΒΡΙΟΥ ΑΓΙΑ ΘΕΟΔΩΡΑ ΒΑΣΤΑ ΑΡΚΑΔΙΑΣ






Αναχώρηση 07.00 από το Sergiani travel Αναπαύσεως 16 Μετρό Ανθούπολης με προορισμό το εκκλησάκι της Αγίας Θεοδώρας Βάστας , στο νομό Αρκαδίας στο κέντρο της Πελοποννήσου. Η πρώτη μας σύντομη στάση θα είναι στον Ισθμό της Κορίνθου και ακολούθως θα έχουμε τον πρωινό μας καφέ δίπλα στο τούνελ του Αρτεμισίου. 
Συνεχίζοντας μέσω Μεγαλόπολης και μετά από μία καταπράσινη καταπληκτική διαδρομή θα φθάσουμε στο χωριό Ίσαρης και στη συνέχεια στο χωριό Βάστα κοντά στο οποίο, ανάμεσα σε πυκνό δάσος, βρίσκεται μια πανέμορφη ρεματιά πνιγμένη στα πλατάνια με το εκκλησάκι της Αγίας Θεοδώρας, κτισμένο στον κορμό ενός τεράστιου πλάτανου.
Το εκκλησάκι της Αγίας Θεοδώρας αποτελεί ένα αξιόλογο προορισμό, είτε από άποψη θρησκευτική, είτε φυσιολατρική .H διαδρομή θα μας αποζημιώσει απλόχερα με τα ειδυλλιακά τοπία που θα δούμε.Όσο πλησιάζει κανείς στην πανέμορφη περιοχή τόσο πιο έντονα ακούγεται το βουητό των νερών που αναβλύζουν από τα θεμέλια της εκκλησίας και το μυστήριο του μύθου σε κάνει να αισθάνεσαι δέος μπροστά στο θέαμα που αντικρύζεις. Το θαύμα απλώνεται μπροστά στα μάτια μας, κλειδώνοντας τα λόγια. Δεκαεπτά πελώρια δένδρα ξεπηδούν από τη στέγη της μικρής εκκλησιάς, ενώ από τα θεμέλιά της αναβλύζουν τα νερά ενός κεφαλαριού. Χιλιάδες προσκυνητές επισκέπτονται το εκκλησάκι όλο το χρόνο να δούν το ανεξήγητο θαύμα της φύσης που κυριαρχεί στο γαλήνιο τοπίο, να προσκυνήσουν και να θαυμάσουν αυτό το μοναδικό σύμπλεγμα.Προσκύνημα,παραμονή και γεύμα σε αυτό το υπέροχο φυσικό περιβάλλον. Επιστρέφουμε στην Αθήνα, με ενδιάμεση στάση στην πλατεία της Τρίπολης για καφέ.
Περιλαμβάνονται:
_____________
Οι μεταφορές με κλιματιζόμενο πούλμαν Συνοδός του γραφείου μας καθ’όλη τη διάρκεια της εκδρομής
Πληροφορίες και κρατήσεις: Τηλ 210-5712451 210-8212452
info@sergianitravel.gr
www.sergianitravel.gr

Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2016

Ελλάδα - Γερνάμε, πεθαίνουμε, λιγοστεύουμε… Καλό ύπνο κύριοι!

  ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ  
        Συγκλονιστικά στοιχεία για τις γεννήσεις     
και τους θανάτους στους καιρούς των μνημονίων

Λίαν προσφάτως γίναμε μάρτυρες της ‘’ιερής οργής’’ των ‘’άγιων πατέρων’’ κατά της απόπειρας του υπουργείου Παιδείας να κάνει αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών. Το ιερατείο στην επίθεσή του αυτή επιστράτευσε όλα τα ‘’βαρέα όπλα’’ που κατά καιρούς χρησιμοποίησαν οι πιο αντιδραστικές δυνάμεις της χώρας όχι μόνο για να διατηρηθεί η καταθλιπτική κηδεμονία της Εκκλησίας επί της δημόσιας εκπαίδευσης αλλά και για δικαιολογηθούν συνταγματικές εκτροπές, διώξεις αντιφρονούντων και ακραία φαινόμενα ξενοφοβίας και ρατσισμού. 

Λίγες μόλις ημέρες αργότερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή δημοσιοποίησε τα δημογραφικά στοιχεία του 2015. Ουδεμία έκπληξη. Ακόμη λιγότερες γεννήσεις, ακόμη περισσότεροι θάνατοι σε σχέση με το 2014. Ουδείς όμως ‘’άγιος πατήρ’’ δεν εξανέστη για την επιτάχυνση της γήρανσης του ελληνικού πληθυσμού, για την ερημοποίηση κυριολεκτικά της ελληνικής υπαίθρου από νέους ανθρώπους και παιδιά. Η βόμβα του δημογραφικού δεν ανησυχεί την ελληνική Εκκλησία. Ανησυχεί όμως σφόδρα για την τύχη του μαθήματος των θρησκευτικών, χωρίς να παίρνει υπόψη την πιθανότητα σε λίγες δεκαετίες να μην υπάρχουν Ελληνόπουλα για να διδαχθούν τα θρησκευτικά!
Το 1931 στην φτωχή Ελλάδα του Μεσοπολέμου γεννήθηκαν 199.243 βρέφη, ενώ ‘’μετοίκησαν εις Κύριον’’ 114.369 άτομα. Το ισοζύγιο ήταν θετικό, καθώς προστέθηκαν στον πληθυσμό της χώρας 84.874 άτομα. Το 2015, δηλαδή μετά 84 έτη, οι γεννήσεις μόλις ξεπέρασαν τις 90.000, ενώ πέθαναν περισσότεροι συμπατριώτες μας από το 1931! Πέρσι ο πληθυσμός της χώρας μας, μόνο με βάση το ισοζύγιο γεννήσεων- θανάτων, μειώθηκε κατά 29.365 άτομα.


Σωρευτικά από την έναρξη της μνημονιακής εποχής, το 2011, πέθαναν στη χώρα μας 89.604 άτομα περισσότερα από αυτά που γεννήθηκαν. Δηλαδή, είναι σαν να σβήστηκε από το χάρτη μια πόλη μεγαλύτερη από το Βόλο, του μεγέθους της Καλαμαριάς ή της Νίκαιας.
Ας δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά τη ‘’δημογραφική βόμβα’’ που μας σερβίρισε η ΕΛΣΤΑΤ, χωρίς όμως να ταράξει τον ύπνο της κυβέρνησης και του πολιτικού κόσμου της χώρας, ούτε βεβαίως να προκαλέσει κάποια αντίδραση, έστω και τυπική, του ιερατείου, του κατά τα άλλα σθεναρού υπερασπιστή της ‘’ελληνορθόδοξης παράδοσης’’ και της ελληνικής οικογένειας.
Το 2015, λοιπόν, γεννήθηκαν 91.847 βρέφη, ενώ πέθαναν 121.212 συμπολίτες μας. Με εξαίρεση τα χρόνια της Κατοχής, για τα οποία η ΕΛΣΤΑΤ δεν διαθέτει στοιχεία, ο αριθμός των γεννήσεων αποτελεί αρνητικό ρεκόρ από το 1931 και μετά (πρώτη χρονιά δημοσιοποίησης των σχετικών στοιχείων από την Στατιστική Υπηρεσία). Αντίθετα, ο αριθμός των θανάτων ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, με το 1932 να ακολουθεί με 117.593 θανάτους. Το 1932 θέριζαν η φυματίωση, η ελονοσία και πλήθος άλλων ασθενειών, ενώ ο προσδόκιμος χρόνος ζωής για τον άντρα ήταν τα 45 χρόνια και για τη γυναίκα τα 48…
Ο δείκτης ολικής γονιμότητας έχει μειωθεί κάτω από το 1,30, ενώ ως όριο αντικατάστασης των γενεών θεωρείται το 2,10.
Ο δείκτης βρεφικής θνησιμότητας (θάνατοι βρεφών κάτω του έτους ανά 1.000 γεννήσεις ζώντων) από 3,76 το 2014 αυξήθηκε στο 3,96 το 2015.
Ο δείκτης νεογνικής θνησιμότητας (θάνατοι βρεφών ηλικίας μικρότερης των 28 ημερών ανά 1.000 γεννήσεις ζώντων) το 2015 αυξήθηκε στο 2,90, ενώ το 2014 ήταν 2,63.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι το 54% των βρεφών γεννήθηκαν στις περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Ελλάδας (34.265 και 15.399 αντίστοιχα), ενώ μόνο σε δύο από τις 13 ελληνικές περιφέρειες οι γεννήσεις είναι ελαφρά περισσότερες από τους θανάτους: 329 στο Νότιο Αιγαίο και 208 στην Κρήτη.
Από το 1931 των 200.000 γεννήσεων μέχρι το 2015 των 91.000 γεννήσεων, έχουν αλλάξει τα πάντα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά στον κόσμο ολόκληρο. Στην αγροτική Ελλάδα του Μεσοπολέμου τα πολλά παιδιά ήταν ‘’ευλογία θεού’’, καθώς εξασφάλιζαν φτηνά εργατικά χέρια για την οικογενειακή περιουσία. Μετά τον πόλεμο, η αστικοποίηση του πληθυσμού είχε ως αποτέλεσμα τη σταδιακή μείωση των γεννήσεων. Και στη δεκαετία του ’80 ο δείκτης ολικής γονιμότητας έπεσε κάτω από τα όριο συναγερμού (2,10).
Στη μεταβιομηχανική πλέον Ελλάδα, όπου η ανάπτυξη των υπηρεσιών και της τεχνολογίας απαιτούσε όλο και μεγαλύτερη ειδίκευση, τα παιδιά έγιναν ‘’ακριβή υπόθεση’’, καθώς η έναρξη του εργασιακού βίου μετατέθηκε σταδιακά στη τρίτη δεκαετία της ζωής τους.
Ήρθαν μετά και τα μνημόνια και έδωσαν τη χαριστική βολή στο δημογραφικό πρόβλημα. Σε ένα από τα πρώτα νομοθετήματα της περιόδου αυτής καταργήθηκε το αφορολόγητο των παιδιών, τα οποία θεωρούνται πλέον φορολογητέα ύλη και ‘’τεκμαρτό οικογενειακό εισόδημα’’. Επιπλέον, θεσμοθετήθηκε κατώτατος μισθός για τους νέους εργαζόμενους χαμηλότερος από τον κατώτατο μισθό των υπόλοιπων εργαζομένων.


Η ανεργία των νέων εκτοξεύτηκε σε επίπεδα πάνω από το 50%- σε κάποιες περιόδους ξεπέρασε και το 60%. Η πλειονότητα των απόφοιτων των Πανεπιστημίων συνεχίζει μεταπτυχιακές σπουδές, σε μια προσπάθεια να αποκτήσουν περισσότερα εργασιακά εφόδια αλλά ουσιαστικά για να μην παραμένουν άνεργοι στο σπίτι. Η έναρξη του εργασιακού βίου έχει μετατοπισθεί στην ηλικία των 30 ετών και πάνω, με συνέπεια να καθυστερεί ακόμη περισσότερο η ηλικία γάμου και τεκνοποίησης…
Την τελευταία εξαετία πάνω από 400.000 Έλληνες, στην συντριπτική πλειονότητά τους νέοι, μετανάστευσαν στο εξωτερικό για εξεύρεση δουλειάς, με αποτέλεσμα να οξύνεται ακόμη περισσότερο το δημογραφικό πρόβλημα.
Τα παιδιά έγιναν πλέον πολύ ακριβή υπόθεση για την ελληνική οικογένεια. Σπουδάζουν για περισσότερα από 20 χρόνια, συντηρούνται για μια πενταετία ακόμη από τους γονείς τους, ενώ η οικογενειακή αλληλεγγύη, που παραμένει ολοζώντανη στη χώρα μας, αποτρέπει ουσιαστικά τις κοινωνικές εκρήξεις. Το 34% των οικογενειακών δαπανών προέρχεται από τις συντάξεις, γεγονός που δείχνει ότι χιλιάδες οικογένειες νέων ανθρώπων επιβιώνουν κυριολεκτικά χάρη στις γλισχρες συντάξεις των γονιών τους.
Χαρακτηριστικό των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα νέα ζευγάρια είναι το γεγονός ότι το 2015 η μέση ηλικία της γυναίκας κατά τη γέννηση ήταν 31,3 έτη, ενώ το 2008 ήταν 30,16 έτη και το 1981 26,1 έτη.

Κάποιοι ίσως αμφισβητήσουν το συσχετισμό του δημογραφικού προβλήματος με την ύφεση και τα μνημόνια. Όμως, είναι τα ίδια τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που αποδεικνύουν αυτό τη σχέση.           

Το 2008 γεννήθηκαν 118.302 βρέφη και το ισοζύγιο γεννήσεων- θανάτων ήταν θετικό, με 10.323 περισσότερες γεννήσεις.
Τη διετία 2009-2010 οι γεννήσεις μειώνονται, οι θάνατοι αυξάνουν και το θετικό ισοζύγιο περιορίζεται στον αριθμό των 5.682 το 2010.
Το 2011, πρώτη μνημονιακή χρονιά, συντελείται η μεγάλη ανατροπή. Οι γεννήσεις είναι πλέον 4.671 λιγότερες από τους θανάτους.
Το 2013 οι γεννήσεις για πρώτη φορά στα χρονικά μειώνονται κάτω από το όριο των 100.000. Περιορίζονται σε 94.134 βρέφη και οι θάνατοι φθάνουν να είναι κατά 17.660 περισσότερες από τις γεννήσεις.

Συνοπτικά, τη μνημονιακή πενταετία 2011-2015 καταγράφεται μια συνεχής μείωση των γεννήσεων, με παράλληλη αύξηση των θανάτων, ενώ το ισοζύγιο γεννήσεων- θανάτων όχι μόνο παραμένει σταθερά αρνητικό αλλά διευρύνεται με ολοένα αυξανόμενους ρυθμούς (4.671 το 2011, 16.297 το 2012, 17.660 το 2013, 21.591 το 2014, 29.385 το 2015). Το διάστημα αυτό γεννιούνται συνολικά 484.929 βρέφη, αλλά πεθαίνουν 574.533 συμπατριώτες μας. Οι θάνατοι είναι 89.604 περισσότεροι από τις γεννήσεις.
Επιπλέον, το 2015 οι γεννήσεις ήταν κατά 22,4% λιγότερες σε σχέση με το 2008, ενώ οι θάνατοι αυξήθηκαν κατά 12,3%.
Και εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση συζητά νέα ακόμη μεγαλύτερη μείωση του κατώτατου μισθού των νέων εργαζόμενων, οι ελαστικές σχέσεις εργασίας με το μειωμένο ωράριο και μπλοκάκι κυριαρχούν στις μικρότερες ηλικίες των εργαζομένων, το ντελίβερι αποτελεί τη μοναδική εργασιακή διέξοδο για χιλιάδες νέους. Η αξιωματική αντιπολίτευση από την άλλη, αυτή που έβαλε τα θεμέλια της απαξίωσης της εργασίας των νέων, με ‘’πύρινες’’ μεν αλλά ‘’κούφιες’’ και ανέξοδες διακηρύξεις βεβαιώνει ότι το κύριο μέλημά της όταν αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας θα είναι η παλιννόστηση των ξενιτεμένων και οι ‘’άγιοι πατέρες’’ δίνουν τον υπέρ πάντων αγώνα για το μάθημα των θρησκευτικών.
Σε μια χώρα η οποία όχι απλώς γηράσκει, αλλά κυριολεκτικά πεθαίνει. Σε μια χώρα όπου τα θρησκευτικά είναι θέμα αιχμής, το ντελίβερι και η μετανάστευση οι μοναδικές θύρες εισόδου στον κόσμο της εργασίας, οι αμοιβές- χαρτζιλίκι ο κανόνας και τα παιδιά ‘’φορολογητέο εισόδημα’’, καμιά ‘’δημογραφική βόμβα’’ δεν πρόκειται να ξυπνήσει τους πολυπράγμονες και αερολογούντες ειδήμονες.

Καλό ύπνο κύριοι! Η Ελλάδα δεν χρειάζεται εχθρούς για να τη σκοτώσουν. Θα τα καταφέρει μια χαρά από μόνη της να πεθάνει

πηγη

Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2016

Στην Τρίπολη το πρώτο ταχυδρομείο της Ελλάδας!

     ΘΕΜΑΤΑ.....    
Ο Ιωάννης Καποδίστριας οργανώνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα Ταχυδρομική Υπηρεσία, με γραφεία στην Τρίπολη, στο Άργος, στην Επίδαυρο και τη Σύρο. Η Υπηρεσία ιδρύεται στις 24 Σεπτεμβρίου. 
Στις 24 Σεπτεμβρίου 1828 ο Κυβερνήτης της Ελλάδος Ιωάννης Καποδίστριας υπογράφει ψήφισμα "περί συστάσεως τακτικής ταχυδρομικής συγκοινωνίας" ιδρύοντας το "Γενικόν Ταχυδρομείον ".


Στην Αθήνα ο ταχυδρόμος ερχόμενος από το Ναύπλιο, την τότε πρωτεύουσα, "ανήρχετο επί βαρελίου, αναγιγνώσκων εις επήκοον των συγκεντρωμένων κατοίκων τας επί των επιστολών διευθύνσεις. Εν περιπτώσει καθ ην δεν εμφανίζοντο οι αποδέκται, αι επιστολαί εκαίοντο επιτόπου."
Η γεωγραφική ιδιομορφία και ποικιλία της χώρας, και η παντελής έλλειψη συγκοινωνιακής υποδομής κάνει το ταχυδρομικό έργο ιδιαίτερα δύσκολο.


ΠΗΓΗ: sansimera.gr
- από το: http://arcadia938.gr/index.php/stiles/san-simera/9742-stin-tripoli-to-proto-taxidromio-tis-elladas#sthash.HAvDQbKV.dpuf

Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2016

Αλώνι στου Κουρουνιού Γορτυνίας - Εδώ κερδήθηκε κάποτε το ψωμί...

 Βαγγέλης Μητράκος 




Κείμενο-Φωτογραφία : Β. Μητράκος
(Η φωτογραφία είναι από αλώνι του Κουρουνιού Γορτυνίας Αρκαδίας (το χωριό της μάνας μου) τον περίφημο " Όχτο" , στον οποίο από τα πολύ παλιά χρόνια γινόταν ο χορός στο Πανηγύρι της 23ης Αυγούστου, για την Ψηλή Παναγιά)



ΑΛΩΝΑΚΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

«Όλα είναι υφάδια της κοιλιάς και το ψωμί στημόνι».
Εδώ κερδήθηκε κάποτε το ψωμί . Στ’ Αλώνι . 
Τα βράχια έδωσαν τις πλάκες που στρώθηκαν στη γη τη φαρδιοπλάτα. Το σχήμα … κύκλος ! Σαν ετοιμασμένος από πάντα για χορό . Για χορό της Ζωής και του Ανθρώπου . Φτιαγμένο σε ψήλωμα για να το πιάνει ο αέρας, Βοριάς ή Νοτιάς.
Στη μέση στήθηκε , σαν κοντάρι για λάβαρο νίκης , το στοιερό. Από ξύλο πουρναρίσιο . Ν’ αντέχει το τράβηγμα των ζώων και να κρατάει τις ισορροπίες . Κι ολόγυρα , άκρη άκρη , ένα πεζουλάκι για να μένει μέσα ο καρπός του αλωνίσματος .
Σαν έφτανε ο Θεριστής εδώ , στ’ Αλώνι , στηνότανε τρανό πανηγύρι. Οι θεριστάδες είχαν ήδη με το δρεπάνι «αποκεφαλίσει» τα πάχνα. Οι χεριές γίνονταν χερόβολα, τα χερόβολα δεμάτια και τα δεμάτια φορτώματα. Αλογομούλαρα ιδρωμένα κουβαλούσαν αδιάκοπα τα φορτώματα στ’ Αλώνι, γυρίζοντας , πού και πού, το κεφάλι προς τα πίσω, για δοκιμάσουν κανένα φρεσκοκομμένο στάχυ που περίσσευε .
Κι εκεί, δίπλα στ’ Αλώνι, τράνευαν οι θημωνιές ! Λιοκαμένοι χωριάτες με στέρνα δασύτριχα , με χέρια στιβαρά και φλεβωμένα και μέτωπα κάθιδρα , σκόρπιζαν με τα δικράνια τα στάχυα στ’ Αλώνι . Ο Αλωνάρης (Αλογάρης) βίτσιαζε τα ζα , τα δεμένα με τριχιές στο στοιερό , κι εκείνα καλιγωμένα με τα πέταλα τα γερμανικά , άρχιζαν τους ατέλειωτους κύκλους , κόβοντας την καλαμιά και τρίβοντας τα στάχυα .
Ο χορός του ψωμιού στ’ Αλώνι άρχιζε κάποιο πρωί του Αλωνάρη και τέλειωνε το γιόμα . Το μεσημέρι σταματούσαν .Ανθρώποι και ζα, έψαχναν ίσκιο να σταθούν , νερό δροσερό να ξεδιψάσουν και μια μπουκιά φαΐ να στυλωθούν , έτσι που κόντευαν να σκάσουν από τη ζέστη . Και λίγο μετά , ξανά στη δουλειά . Με τα δικράνια χουφτιασμένα γερά στις ροζιασμένες παλάμες γύριζαν συνέχεια τα στάχυα στ’ αλώνι και στο τέλος , με τα ξυλόφτυαρα, «γύριζαν τ’ Αλώνι», για να τριφτούν τελείως τα στάχυα και τα άγανα.
Σαν «τέλειωνε τ’ αλώνι», η προσευχή τους στον Ουρανό ήταν να φυσήξει αγέρας. Κι αν ο Ουρανός τους άκουγε, άρχιζαν αμέσως το λίχνισμα ως αργά το βράδυ, με τα λυχνάρια ή με το φεγγάρι . Με τα δικράνια πέταγαν ψηλά το «λιώμα» κι ο αέρας ξεχώριζε το άχερο , ενώ ο καρπός του σιταριού , «χρυσή ψιχάλα απ’ τ’ άστρα», έπεφτε κοντά στους λιχνιστές χτίζοντας , σιγά-σιγά , έναν ψηλό σωρό . Ύστερα γινόταν το κοσκίνισμα και , τέλος , το σιτάρι , σακιασμένο , έπαιρνε τον δρόμο για τις σεντούκες στο σπίτι και κατοπινά για το μύλο .
Όπως στο Θέρο , έτσι και στ’ Αλώνισμα , όλη η οικογένεια έκανε τ’ αλώνι σπίτι της . Ιδιαίτερα για τα παιδιά , το αλώνισμα ήταν αληθινό πανηγύρι χαράς : Βαράγανε τα ζώα για να γυρίζουν , έκαναν τούμπες και τσουλήθρες στους σωρούς με τ’ άχερα , πηδούσαν πάνω στο χρυσάφι της γης , γέμιζαν τα μαλλιά και τα ρούχα τους με άχερο και χαίρονταν την ελευθερία και την εξοχή μακριά από το σπίτι. Κι οι μεγάλοι όμως, μέσα στη βαριά τους την κούραση και την έγνοια, χαίρονταν κι έπαιρναν κουράγιο και νέα δύναμη από το κοκκινέλι που πρόσφερε άφθονο ο νοικοκύρης καθώς και από τα κοτόπουλα , τα τυριά , το παστό χοιρινό και τον ντοματοκαγιανά που απλόχερα ετοίμαζε και κουβάλαγε στ’ αλώνι η καλή νοικοκυρά , για να «στυλωθεί» η αργατιά κι όλοι όσοι δουλεύανε και βοηθάγανε στο αλώνισμα …εκεί που κερδήθηκε κάποτε το Ψωμί .



«Άντε , ν’ εκεί πέρα κι αντίπερα, πέρα στα πέντε αλώνια,
μωρή κοντοπλεγμένη κόρη, αρραβωνιασμένη.
Ν’ εκεί λιχνίζουν δώδεκα, λιχνίζουν δεκαπέντε.
Άιντε, κόρη ξανθή ξεσκυβάλαγε με τη χρυσή τη βέργα.
Κι η μάνα της την έλεγε κι η μάνα της τη λέει:
-Φεύγα κόρη απ’ τον κουρνιαχτό, μη σε μαυρίσ’ ο ήλιος.
-Ν’ εγώ τον ήλιο αγαπώ τον κουρνιαχτό ζηλεύω
κι αυτόν τον πρώτο λιχνιστή τον έχω πρώτο φίλο».
Δημοτικό τραγούδι

Τετάρτη 31 Αυγούστου 2016

Άρχαίο Θέατρο Μαντινείας: Η Σονάτα του Σεληνόφωτος του Γ. Ρίτσου.

ΕΚΔΗΛΩΣΗ
30/08/2016
14191432_10210955305577489_645721537_o
Η απόδοση της  Σονάτας του Σεληνόφωτος του Γιάννη Ρίτσου, με μια μοναδική απαγγελία από την μεγάλη ηθοποιό Νένα Μεντή.
Το Αρχαίο Θέατρο της Μαντινείας υποδέχθηκε και χθες το βράδυ τον κόσμο, που νοερά συμμετείχε στην ικεσία για ζωή της μαυροφορεμένης γυναίκας που εμπνεύστηκε ο Γ. Ρίτσος.
Μια προσπάθεια διαφυγής από τη φθορά μέσα από εικόνες συναισθηματικής προσήλωσης.
Ένα λιτό σκηνικό και ένας λιτός μονόλογος ντυμένος με μουσική από την κιθάρα του Δημήτρη Παπαγγελίδη, που απέδωσε με τον καλύτερο τρόπο την ελπίδα διαφυγής από τη σκληρή μοναξιά.


* ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΛΑΙΟΠΩΛΕΙΟ – ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΒΡΟΥΒΑΣ (4Ο ΧΛΜ Ε.Ο ΤΡΙΠΟΛΗΣ – ΣΠΑΡΤΗΣ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΠΑΛΑΙΩΝ ΜΠΑΟΥΛΩΝ (ΑΝΤΙΚΕΣ) ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ.


Τετάρτη 10 Αυγούστου 2016

Η έφορος Αρχαιοτήτων Αρκαδίας μιλάει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την ανθρώπινη ταφή του 11ου αι. πΧ που βρέθηκε στο Λύκαιο Όρος

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ/STR
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ/STR

 
Γίνονταν ανθρωποθυσίες στο Λύκαιο Όρος; «Όσο διαβάζουμε επί του θέματος και ενημερωνόμαστε επιστημονικά, το μυαλό τρέχει προς διάφορες κατευθύνσεις. Η αρχική ιδέα είναι ότι ναι, μπορεί να πρόκειται για ανθρωποθυσία. Αυτή τη στιγμή, όμως, δεν μπορούμε να πούμε κάτι με βεβαιότητα, είναι όμως μοναδικό, σημαντικό και εξαιρετικό το ότι σε έναν λατρευτικό βωμό που θυσιάζονταν ζώα προς τιμή του Δία βρίσκουμε τάφο με ανθρώπινο σκελετό», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Άννα Καραπαναγιώτου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αρκαδίας, σχετικά με το εύρημα που γνωστοποίησε την Τετάρτη με ανακοίνωσή του το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
«Έχουμε μια επιστήμη χωρίς ταμπού πλέον, και πιστεύουμε ότι ο κόσμος πρέπει να ενημερώνεται. Δεν θέλαμε να παρουσιάσουμε το εύρημα, που είναι πολύ σημαντικό, μετά από 2-3 χρόνια. Θεωρώ ότι η Αρκαδία μίλησε με την ιστορία της κι εμείς ως αρχαιολόγοι καταγράψαμε την ιστορία αυτή», συμπλήρωσε η ίδια, τονίζοντας παράλληλα ότι μόνο μια μικροσκοπική, λεπτομερή, επιστημονική μελέτη μπορεί να δώσει στοιχεία που να τεκμηριώνουν μια ανθρωποθυσία. «Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά», τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Συγκεκριμένα, στη νοτιότερη κορυφή του Όρους, σε υψόμετρο που αγγίζει τα 1.400 μ. και με πανοραμική θέα σε όλη την ηπειρωτική Πελοπόννησο, βρίσκεται ο βωμός τέφρας για τις θυσίες ζώων προς τιμήν του Δία, ενώ στο οροπέδιο χαμηλότερα έχουν αποκαλυφθεί τα μνημειακά οικοδομήματα του κάτω ιερού, όπου ελάμβαναν χώρα κατά την αρχαιότητα φημισμένοι αθλητικοί αγώνες, τα Λύκαια. Φέτος το καλοκαίρι, στο μέσο του βωμού και πλησίον μίας πλατφόρμας λαξευμένης στο φυσικό βράχο, εντοπίστηκε για πρώτη φορά και ανασκάφηκε ανθρώπινη ταφή (πιθανόν άνδρα) με προσανατολισμό Ανατολή-Δύση. «Φανταστείτε ότι έχουμε την κορυφή ενός υψώματος η οποία έχει διαμορφωθεί ως ένας βωμός τέφρας, που είναι το καμένο χώμα από τις θυσίες. Είναι μια αρκετά μεγάλη έκταση, η οποία δεν έχει πλήρως ερευνηθεί. Στην κορυφή αυτού του υψώματος όπου διαμορφώνεται ο βωμός, στο κέντρο του κυκλικού χώρου, βρέθηκε αυτή η ταφή», συμπληρώνει η κ. Καραπαναγιώτου, που πληροφορεί ότι οι πρώτες ανασκαφές έγιναν στις αρχές του 20ού αιώνα από τον αρχαιολόγο Κωνσταντίνο Κουρουνιώτη, ο οποίος πραγματοποίησε ανασκαφικές τομές, εντοπίζοντας μόνον οστά ζώου. 
«Οι ανασκαφές επαναλαμβάνονται πολύ αργότερα, πάλι με μικρές δοκιμαστικές τομές, και ως τότε βρίσκονταν μόνο καμένα οστά ζώου. Παρότι οι πηγές μιλούν άμεσα ή έμμεσα για ανθρωποθυσίες, δεν είχαμε βρει ανθρώπινα οστά. Και ήρθε αυτός ο σκελετός να ανοίξει νέους ορίζοντες έρευνας», σημειώνει η ίδια, συμπληρώνοντας: «Στους βωμούς αναμένουμε να βρούμε καμένα οστά ζώων, αφιερώματα, καμένα ή όχι, προϊόντα από τα γεύματα ή τις τελετουργίες που ακολουθούσαν πάνω στον βωμό και οι οποίες ουσιαστικά αποτελούσαν μια προσφορά προς τον θεό. Το ερωτηματικό λοιπόν είναι αν κι αυτή η ταφή ήταν μια προσφορά στον θεό», τονίζει. Όσο για τη χρήση του βωμού, αυτή τεκμηριώνεται από το 1500 π.Χ. με τις ως τώρα ενδείξεις να «μιλάνε» για διάρκεια που φτάνει τουλάχιστον ως το 300 π.Χ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, ο σκελετός, σε ύπτια θέση και σε άριστη κατάσταση διατήρησης, είχε αποτεθεί εντός στενού ορύγματος, που δημιουργήθηκε μέσα στις επιχώσεις από την τέφρα και τα καμένα χώματα. Λείπει μόνο το κρανίο του νεκρού, ενώ σώζεται η κάτω γνάθος.
Από τον 4ο αι. π.Χ. και εξής, γραπτές πηγές αναφέρουν ανθρωποθυσίες πάνω στο βωμό του Λυκαίου Όρους, αλλά στις ανασκαφές που είχαν διενεργηθεί έως σήμερα στο χώρο δεν είχαν εντοπιστεί ανθρώπινα οστά. Σε εξέλιξη βρίσκεται η επιστημονική μελέτη του σκελετού και παρά το γεγονός ότι είναι πολύ πρώιμο ακόμα να εξαχθούν συμπεράσματα για τις συνθήκες θανάτου του νεκρού, η εξέχουσα θέση της ταφής στο μέσο του βωμού και ο προσανατολισμός της καταδεικνύουν την ιδιαίτερη σημασία της. 
Διαβάστε επίσης:

AΡΚΑΔΙΚΟ ΒΗΜΑ-online.gr: Μια νέα καταστροφή έπληξε μεγάλο μέρος της Τεγέας ...

AΡΚΑΔΙΚΟ ΒΗΜΑ-online.gr: Μια νέα καταστροφή έπληξε μεγάλο μέρος της Τεγέας ...: ΑΓΡΟΤΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ  ( agrotikosarcadia@gmail.com ) Μ ια νέα καταστροφή έπληξε μεγάλο μέρος της Τεγέας και τ...