____________________________________________________________________________________________________________________
............................................................... *ειδήσεις * νέα * ρεπορτάζ *έρευνα σύγχρονων κοινωνικοπολιτικών ζητημάτων *
___________________________________________________________________________________________________________________

Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει.

Bertolt Brecht, 1898-1956, Γερμανός συγγραφέας

Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2013

Ο Ρομέν Γαβράς -γιος του Κώστα Γαβρά- έρχεται για μια ελεύθερη συζήτηση στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

gavras2710f
27/10/13

«Ελεύθερος σκοπευτής» στην τέχνη τού σήμερα

Ο γιος του Κώστα Γαβρά από πιτσιρικάς, μέσα από πρωτοποριακές κολεκτίβες, ασχολήθηκε με το σινεμά, δίχασε με τα υπερβολικά βίαια βιντεοκλίπ του, έκανε και μια ταινία μεγάλου μήκους. Αυτό δεν σημαίνει ότι σνόμπαρε τη διαφήμιση, ακόμα και αρώματος του Dior.
ρομεν γαβραςΟ γιος του Κώστα Γαβρά από πιτσιρικάς, μέσα από πρωτοποριακές κολεκτίβες, ασχολήθηκε με το σινεμά, δίχασε με τα υπερβολικά βίαια βιντεοκλίπ του, έκανε και μια ταινία μεγάλου μήκους. Αυτό δεν σημαίνει ότι σνόμπαρε τη διαφήμιση, ακόμα και αρώματος του Dior

Υπάρχουν μερικά πράγματα που ο Ρομέν Γαβράς γνωρίζει πολύ καλά. Οπως το να αποτυπώνει στα έργα του με τρόπο ιδιαίτερα ρεαλιστικό τη σύγχυση και τη βία που επικρατούν στα σύγχρονα αστικά κέντρα, να σχολιάζει τη σχέση του πολίτη με την εξουσία, να ξεσηκώνει με τα έργα του θύελλες αντιδράσεων στη Γαλλία – και όχι μόνο. Κάπως έτσι, πιτσιρικάς ακόμα, δημιούργησε την ομάδα κινηματογραφιστών Kourtrajmé. Κάπως έτσι έβαλε τις συμμορίες του Παρισιού, την αστυνομική βία, την οργή των διαδηλωτών στα βιντεοκλίπ των Jay-Z, Kanye West και M.I.A. Κάπως έτσι αποτύπωσε τον σύγχρονο ρατσισμό στην πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους με τίτλο «Notre Jour Viendra» («Θα έρθει η μέρα και για εμάς»).

Νέος, τολμηρός και ταλαντούχος ο σκηνοθέτης έρχεται την Τρίτη 29 του μηνός στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης με τίτλο «Ελεύθεροι σκοπευτές». Θα κουβεντιάσει με τον Γιώργο Αρχιμανδρίτη για το ιδεολογικό έλλειμμα της εποχής μας, τη δυσκολία διαχείρισης της ελευθερίας, την ανάγκη υπεράσπισης της διαφορετικότητας.

Γεννημένος στις 4 Ιουλίου 1981, ο Ρομέν Γαβράς, γιος του μεγάλου Ελληνα σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά, είχε σίγουρα τις ευκαιρίες και τον τρόπο να ακολουθήσει τα χνάρια του πατέρα του. Ασχολήθηκε μεν με τον κινηματογράφο, προτίμησε, όμως, να χαράξει έναν εντελώς διαφορετικό δρόμο. «Στο περιβάλλον μου πάντα μου έλεγαν ότι η σκηνοθεσία ήταν κάτι καλό και όχι μια δουλειά Τσιγγάνων, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι γονείς», λέει.

Οι πρώτες του ανησυχίες εκφράστηκαν μέσα από βιντεοκλίπ και πειραματικές ταινίες μικρού μήκους. Πιτσιρικάς (γύρω στα 15) συνίδρυσε με τον Κιμ Σαπιρόν την ομάδα κινηματογραφιστών Kourtrajmé. Πρόκειται για μια κολεκτίβα 136 καλλιτεχνών με την οποία αποπειράθηκε να σκιαγραφήσει τη χιπ χοπ σκηνή του Παρισιού και να γυρίσει ταινίες μικρού μήκους. Μεταξύ των φανατικών υποστηρικτών της ομάδας είναι ο Βενσάν Κασέλ αλλά και ο Ματιέ Κασοβίτς. Εχει δηλώσει παλαιότερα ο Ρ. Γαβράς: «Ξεκινήσαμε το Kourtrajmé διότι η τεχνολογία πια μας επιτρέπει να γυρίζουμε ταινίες χωρίς πολλά χρήματα. Το μόνο που μας χρειαζόταν ήταν μια κάμερα και άνθρωποι με κίνητρο».

Το αμφιλεγόμενο βίντεό του, Stress, για το κομμάτι των Justice, σημείωσε ρεκόρ επισκεψιμότητας στο YouTube και απασχόλησε πολύ κυρίως εκείνους που αναρωτιούνται αν τόση βία είναι αποδεκτή. Δείχνει μια παρέα με δερμάτινα ρούχα, που περιφέρεται στους δρόμους του Παρισιού, αρπάζει πορτοφόλια, βανδαλίζει αυτοκίνητα, σπάει φωτογραφικές μηχανές τουριστών και επιτίθεται σε αθώους περαστικούς. «Δεν προσπάθησα να κάνω κάτι αμφιλεγόμενο, αλλιώς θα είχα βάλει πόρνες και ναζί σε αυτό», λέει ο Ρ. Γαβράς. «Η ιδέα ήταν να φτιάξουμε ένα πραγματικά βίαιο βίντεο, που θα ταίριαζε με τη μουσική και θα γυριζόταν με ρεαλιστικό τρόπο. Γι” αυτό και πολλοί άνθρωποι πίστεψαν ότι ήταν αλήθεια».
Ακόμα μεγαλύτερη διαμάχη πυροδότησε το 9λεπτο βιντεοκλίπ που δημιούργησε για το κομμάτι «Born Free» της M.I.A. Γυρισμένο στην Καλιφόρνια, δείχνει με πολύ σκληρές εικόνες το κυνήγι και τις εκτελέσεις ανθρώπων που έχουν ξανθοκόκκινα μαλλιά. Οταν το YouTube απαγόρευσε την προβολή του σε ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, η δισκογραφική εταιρεία της ερμηνεύτριας ισχυρίστηκε ότι δεν είχε ιδέα για το concept.
Οσο για την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, «Notre Jour Viendra» (2010), είχε για πρωταγωνιστές τον Βενσάν Κασέλ και τον Ολιβιέ Μπαρτελεμί. Σε αυτήν ο Γαβράς αποτυπώνει το δράμα ενός νέου άντρα που φιλοδοξεί να ιδρύσει ένα έθνος για όσους έχουν ξανθοκόκκινα μαλλιά – έγραψε το σενάριο μαζί με τον Καρίμ Μπουκερσά.
Υπάρχει, όμως, και μία ακόμα πτυχή στην καριέρα του: η διαφήμιση. Εχει συνεργαστεί με τον Yves Saint Laurent και τη Samsung, έχει σκηνοθετήσει την παγκόσμια καμπάνια της Adidas All Ιn, ενώ το 2013 έκανε γυρίσματα με τον ηθοποιό Ρόμπερτ Πάτινσον (ήταν το πρόσωπο για την καμπάνια του ανδρικού αρώματος του Dior). Το 2012 κέρδισε μια σειρά από βραβεία στα Βρετανικά Music Video Awards, μεταξύ των οποίων του Καλύτερου Σκηνοθέτη, του Βίντεο της Χρονιάς και του Καλύτερου Ποπ Βίντεο.
Info: Ωρα έναρξης: 19.00. Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας. Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά μία ώρα πριν από την εκδήλωση.
Μ.Κ.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου