____________________________________________________________________________________________________________________
............................................................... *ειδήσεις * νέα * ρεπορτάζ *έρευνα σύγχρονων κοινωνικοπολιτικών ζητημάτων *
___________________________________________________________________________________________________________________

Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει.

Bertolt Brecht, 1898-1956, Γερμανός συγγραφέας

Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2010

Eκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οδυσσέας», «Εκπαίδευση των μεταναστών στην ελληνική γλώσσα, την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό»(2010- 2011)



Σας ενημερώνουμε ότι ξεκινούν και στο Νομό μας τα μαθήματα στο πλαίσιο του προγράμματος «Οδυσσέας» για την εκπαίδευση των μεταναστών στην ελληνική γλώσσα, την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό. Τα μαθήματα απευθύνονται σε μετανάστες από την Ευρωπαϊκή Ένωση και Τρίτες Χώρες, νόμιμα διαμένοντες στη χώρα μας. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στο Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Νομού ή στον Δήμο μας.

Το πρόγραμμα σπουδών διαμορφώνεται σε δυο επίπεδα:

Το επίπεδο Α1, διάρκειας 125 ωρών
Το επίπεδο Α2, διάρκειας 175 ωρών

Η ολοκλήρωση του προβλεπόμενου κύκλου σπουδών δίνει στους εκπαιδευόμενους τη δυνατότητα να συμμετέχουν στις Εξετάσεις Πιστοποίησης Ελληνομάθειας της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης, το οποίο θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την απόκτηση από τους Υπηκόους τρίτων χωρών του καθεστώτος του επί μακρόν διαμένοντος, σύμφωνα με την ελληνική Νομοθεσία για το Σύστημα Πιστοποίησης.

Oι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώνουν συμμετοχή:
Α. στα Κ.Ε.Ε. Αρκαδίας: Πν. Κέντρο Ι.Ν. Μεταμορφώσεως , οδός Μεταμορφώσεως & Αλεού , Τρίπολη,  Τηλ. 2710 – 232524 , Ώρες Λειτουργίας : 9.00-20.00
Β. στο Δήμο Βόρειας Κυνουρίας: Άστρος Κυνουρίας, 22001 Αρκαδία - τηλ. για πληροφορίες: 2755360102 Ώρες Λειτουργίας 8:00π.μ – 15:00μ.μ.

Σάββατο 13 Νοεμβρίου 2010

Τα παιδιά της μοναξιάς και της απελπισίας

Σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα

του ΑΙΜ. ΜΠΑΡΜΠΑΤΟΥ
Τα παιδιά της μοναξιάς και της απελπισίας
(α’ μέρος)
Σύμφωνα με τα λόγια ειδικών: ‘Έχει αποδειχτεί ιστορικά ότι σε καιρούς κρίσης, οικονομικής και κοινωνικής ή κρίσης αξιών, εμφανίζεται κύμα τοξικομανίας και αυτό γιατί ανατρέπονται οι σταθερές της ζωής… και τότε οι άνθρωποι προσπαθούν να μη σκέφτονται…”.
Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι σήμερα ζούμε σε εποχή κρίσης και μάλιστα σε πολλά επίπεδα;
Τα ναρκωτικά δεν είναι μόνο ένα πρόβλημα νόμου και τάξης ή ένα πρόβλημα δημόσιας υγείας, που ως τέτοιο θα έπρεπε να το αντιμετωπίζει η πολιτεία, αλλά κυρίως ένα κοινωνικό πρόβλημα που δυστυχώς αφορά περισσότερο τους νέους, αλλά και κατ’ επέκταση όλους μας.
Τι ωθεί όμως τους νέους στα ναρκωτικά;
Ο Λόγος του Θεού μας φανερώνει τον εσωτερικό - πνευματικό άνθρωπο, που στο αφιλόξενο περιβάλλον «του κόσμου τούτου» του οποίου (παρά την άγνοια των ανθρώπων, κατά τα λόγια του Κυρίου) «άρχων είναι ο διάβολος», αντιμετωπίζει πέρα των άλλων προβλημάτων και πνευματικά προβλήματα. Και η εκκλησία, το σώμα του Χριστού, πρέπει να αντιμετωπίσει τα ναρκωτικά και τους χρήστες τους ως ένα τέτοιο πνευματικό πρόβλημα. Όχι σαν μία “αλήτικη” συμπεριφορά κάποιων ατίθασων και παράνομων νεαρών, αλλά σαν ένα πνευματικό πρόβλημα που έχει να κάνει με τα αδιέξοδα, τα αναπάντητα ερωτηματικά, τις διαλυμένες οικογένειες, την εσωτερική μοναξιά, το ανικανοποίητο των νέων σήμερα, παρόλο το βομβαρδισμό τους με κάθε είδους απολαύσεις, την “εγκατάλειψη” τους -εντός και εκτός εισαγωγικών- από την πολιτεία, τις οικογένειες τους, τις πολιτικές και “πνευματικές” εξουσίες, αλλά και τους συνανθρώπους τους, στους οποίους συγκαταλεγόμαστε -κάποιες φορές- και όλοι εμείς. Ένα πνευματικό πρόβλημα που έχει όμως τη λύση του στο πρόσωπο και στα λόγια του Κυρίου μας, του Ιησού Χριστού, «εάν ο Υιός σας ελευθερώση, όντως ελεύθεροι θέλετε είσθαι» (Ιωάννης η΄ 36). Γιατί τα ναρκωτικά είναι δεσμά. Δεσμά ψυχής και σώματος. Και χρειάζεται κάποιος δυνατότερος «εισελθών εις την οικίαν, πρώτον να δέση τον δυνατόν, και τότε θέλει διαρπάσει τα σκεύη αυτού» (Μάρκος γ΄ 27). Όταν αφήσουμε τον Χριστό να μπει στη καρδιά μας, μας ελευθερώνει, μας αναγεννά, μας σώζει. Και αυτό το άνοιγμα της καρδιάς γίνεται με την ΠΙΣΤΗ στο έργο Του. Το έργο της θυσίας Του στο σταυρό του Γολγοθά.
Μερικά στατιστικά στοιχεία θα μας δείξουν το μέγεθος του προβλήματος παγκοσμίως, αλλά και στην πατρίδα μας:
  • Υπολογίζεται ότι 208 εκατομμύρια άτομα παγκοσμίως είναι περιστασιακοί χρήστες, 112 εκατ. χρήστες μίας φοράς το μήνα και 26 εκατ. προβληματικοί χρήστες.
  • 7.000 Ευρωπαίοι πεθαίνουν κάθε χρόνο από υπερβολική δόση ναρκωτικών ουσιών. Δηλαδή περίπου 20 άτομα την ημέρα, μόνο στην Ευρώπη.
  • Σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: “Ουδεμία ουσιαστική πρόοδος σημειώθηκε τα τελευταία 10 χρόνια στον τομέα της καταπολέμησης των ναρκωτικών”. Αντίθετα…
  • …επειδή η παραγωγή οπίου από το 2006 και μετά αυξήθηκε σημαντικά στο Αφγανιστάν, (κύρια χώρα παραγωγής οπίου) οι τιμές μειώθηκαν από 10% - 30% στις περισσότερες δυτικές χώρες και οι χρήστες αυξήθηκαν. (Άραγε γιατί τις τελευταίες δεκαετίες Ρώσοι και Αμερικάνοι πολεμάνε στα έρημα βουνά του Αφγανιστάν για την κατάκτησή του;)
  • 320 δισ. δολάρια είναι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΗΕ ο ετήσιος παγκόσμιος τζίρος του ναρκεμπορίου.
  • Στην Ελλάδα η προβληματική χρήση ξεκίνησε περίπου στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 και σήμερα η πατρίδα μας βρίσκεται στις πρώτες πέντε θέσεις στην Ε.Ε. στους αιφνίδιους θανάτους από ναρκωτικά, στις ηλικίες 15-39 ετών.
Τα στατιστικά στοιχεία είναι πολλά και πολύ θλιβερά.
Με περιθώρια κέρδους που υπερβαίνουν το 5.000% οι χοντρέμποροι γίνονται πάμπλουτοι πολύ γρήγορα και ξοδεύουν μεγάλα ποσά για προστασία, με αποτέλεσμα να συλλαμβάνονται πάρα πολύ δύσκολα. Παράλληλα, χρησιμοποιώντας τους ίδιους τους χρήστες, τα γνωστά “βαποράκια”, για τη διακίνηση του εμπορεύματός τους και τη στρατολόγηση νέων πελατών, οι ίδιοι μένουν για τους πολλούς “αόρατοι”. Συχνά ακούμε για τις σχέσεις των χοντρεμπόρων ναρκωτικών με το διεθνές εμπόριο όπλων, την πορνεία, την τρομοκρατία, με παραστρατιωτικές οργανώσεις και πραξικοπήματα σε χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου, αλλά και για διασυνδέσεις με κυβερνήσεις ακόμα και του δυτικού, “πολιτισμένου” λεγόμενου κόσμου. Τα συμφέροντα είναι τεράστια και οι εμπλεκόμενοι πολλοί και κάποιες φορές υπεράνω πάσης υποψίας.
Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι, όταν μιλάμε για ναρκωτικά, δεν πρόκειται απλώς για την παραβατική συμπεριφορά κάποιων προβληματικών νέων, που ίσως μας ενοχλεί και να τους βλέπουμε, αλλά πρόκειται για έναν πραγματικό πόλεμο με τεράστια συμφέροντα που αποδεκατίζει χιλιάδες παιδιά και βυθίζει στην απελπισία, αλλά και στο πένθος αντίστοιχες οικογένειες. Πόλεμο αδίστακτων -από το εύκολο κέρδος- ανθρώπων με ανυπεράσπιστα και συνήθως, ανήλικα παιδιά. Και θα ήταν σωστότερο να πούμε για έναν πόλεμο του διαβόλου που «ως λέων ωρυόμενος περιέρχεται ζητών τίνα να καταπίη·» (Πέτρου Α΄ε΄8) και των οργάνων του, με απολωλότα πρόβατα. Αλλά ο Ιησούς φωνάζει: «Εγώ είμαι ο ποιμήν ο καλός. Ο ποιμήν ο καλός την ψυχήν αυτού βάλλει υπέρ των προβάτων·» (Ιωάννης ι΄11). Και αυτά είναι τα καλά νέα. Πάρα πολλά παιδιά στην πατρίδα μας, αλλά και σε όλο τον κόσμο έχουν ελευθερωθεί από τη μάστιγα των ναρκωτικών με τη δύναμη του Θεού. Τα καλά νέα είναι ότι η αγάπη του Θεού φανερώθηκε στον κόσμο διά του Ιησού Χριστού που έδωσε τη ζωή Του και έχυσε το πολύτιμό αίμα Του «διά να μη απολεσθή πας ο πιστεύων εις Αυτόν, αλλά να έχη ζωήν αιώνιον». (Ιωάννης γ΄16). Δηλαδή η ΠΙΣΤΗ στην αγάπη Του και το έργο Του είναι το φάρμακο που ελευθερώνει. Να τι αναφέρει η Αγία Γραφή για τον Ιησού Χριστό, «Αυτός ετραυματίσθη διά τας παραβάσεις ημών, εταλαιπωρήθη διά τας ανομίας ημών· η τιμωρία, ήτις έφερε την ειρήνην ημών, ήτο επ' Αυτόν· και διά των πληγών Αυτού ημείς ιάθημεν»(Ησαΐας νγ΄5). Η συγχώρεση, η ειρήνη, η θεραπεία, είναι στα χέρια Του.
Φυσικά στο πόλεμο κατά των ναρκωτικών είναι στρατευμένες και άλλες δυνάμεις. Γι’ αυτό θα πρέπει να αναφερθούμε στις καλοπροαίρετες προσπάθειες που γίνονται από την πολιτεία ή από άλλες εθελοντικές ομάδες για τη λύση του προβλήματος με -κάποιες φορές- αρκετά καλά αποτελέσματα. Καθώς και στα Χριστιανικά προγράμματα απεξάρτησης τα οποία γίνονται αιτία όχι μόνο θεραπείας αλλά και σωτηρίας των πρώην χρηστών. Εμείς επικροτούμε κάθε προσπάθεια που γίνεται για την απεξάρτηση αυτών των παιδιών αλλά ιδιαίτερα για κάθε προσπάθεια που γίνεται αιτία για προσωπική σχέση του χρήστη με τον Ιησού Χριστό. Γιατί σε αυτή τη σχέση θα βρει αγάπη, αλήθεια και μέσα από την πίστη του απεξάρτηση και τέλεια ελευθερία. Αλλά και πάνω από όλα τη σωτηρία και την αιώνια ζωή.


Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2010

Γιάννης Γιαννόπουλος- Υποψήφιος Δήμαρχος Γορτύνιας




Oι Γορτύνιοι στηρίζουν και ψηφίζουν για Δήμαρχο Γορτυνίας τον Γιάννη Γιαννόπουλο γιό του αείμνηστου Αγωνιστή και γιατρού Σπύρου Γιαννόπουλου.

Δευτέρα 8 Νοεμβρίου 2010

ΔΗΛΩΣΗ ΠΕΤΡΟΥ ΤΑΤΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 7ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ


"Ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου, όλους και όλες τους πολίτες της Πελοποννήσου, που μας έδωσαν τη σημερινή μεγάλη νίκη.

Η συνειδητή τους επιλογή να στηρίξουν με την ψήφο τους τον ανεξάρτητο συνδυασμό της «Νέας Πελοποννήσου» στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα ότι εμείς έχουμε αποφασίσει να αλλάξουμε σελίδα στον τόπο μας και να τον οδηγήσουμε σε ένα πιο ασφαλές ευρωπαικό μέλλον.

Έχουμε διανύσει τη δύσκολη περίοδο της διαδρομής και είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των καιρών και τις δύσκολες συγκυρίες, προκειμένου να βγάλουμε την Πελοπόννησο από την κρίση.

Εμείς μπορούμε. Η σημερινή μεγάλη μας νίκη θα αναδείξει νικητές την επόμενη Κυριακή όλους τους συμπολίτες μας. Η δική τους υπέρβαση θα αποτελέσει το στιβαρό θεμέλιο για ένα καλύτερο αύριο, σε πείσμα όλων εκείνων που συνεχίζουν να μιλούν με διλήμματα και αναχρονιστικές περιχαρακώσεις. Η σημερινή μεγάλη νίκη είναι νίκη των πολιτών και της Νέας Περιφέρειας Πελοποννήσου. Και αυτή θα εκφρασθεί με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την επόμενη Κυριακή."

Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2010

Γιάννης Γιαννόπουλος - Υποψήφιος Δήμαρχος Γορτυνίας




Ένας …πρέσβης υποψήφιος στην Αρκαδία!

ΝΟΕΜΒΡΊΟΣ
από gpapoul
Παραθέτουμε από το astrosnews:


Πρόκειται για τον Antonio Anchora, πρέσβη των ελληνόφωνων πολιτών της νοτίου Ιταλίας, ο οποίος είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος στο νέο Δήμο Γορτυνίας, με τον ανεξάρτητο συνδυασμό “Παγγορτυνιακή Συμμαχία Πολιτών” του υποψηφίου δημάρχου Γιάννη Σπ. Γιαννόπουλου.
Ο κ. Άνκορα, είναι ο αναγνωρισμένος από το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, πρέσβης των ελληνόφωνων Ιταλών πολιτών της Νοτίου Ιταλίας, οι οποίοι μετρούν κάποιες…χιλιάδες χρόνια, διατήρησης και ομιλίας της “ντοπιολαλιάς” τους, τηςελληνικής γλώσσας δηλαδή, ελαφρώς παραλλαγμένης και επηρεασμένης από την επίσημη γλώσσα του κράτους τους. Η ελληνική γλώσσα ομιλείται στις περιοχές της Κάτω Ιταλίας και την Σικελίας, από την εποχή των πρώτων ελληνικών αποικιών, τον 8ο αιώνα π.Χ. (!) μέχρι και σήμερα, με τους κατοίκους των συγκεκριμένων χωριών και ιδιαίτερα της περιοχής τηςΑπουλίας, να οργανώνονται σε συλλογικές δράσεις, πολιτιστικού και εκπαιδευτικού κυρίως χαρακτήρα, προκειμένου να διατηρήσουν την “Greca Omilia”, έτσι όπως την έλαβαν από τους προγόνους τους και να την παραδώσουν στις επόμενες γενιές. Ένας εκ των πρωταγωνιστών αυτών των δράσεων είναι και ο Antonio Anchora, ο οποίος μαζί με την πλούσια τοπική δράση του ως εκπρόσωπος των δεκάδων χιλιάδων ελληνόφωνων της περιοχής, έχει αναπτύξει ισχυρούς δεσμούς και συνεργασίες με πολιτιστικούς φορείς από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, πραγματοποιώντας αμοιβαίες εκδηλώσεις τόσο σε περιοχές της Ελλάδας όσο και την Νότιας Ιταλίας, προωθώντας παράλληλα τις διεθνείς πολιτιστικές επαφές αλλά την αμφότερη τουριστική ανάπτυξη.
Ο κ. Άνκορα, είχε γνωριστεί με τον κ. Γιαννόπουλο το καλοκαίρι του 2009, όταν ο νυν υποψήφιος δήμαρχος Γορτυνίας  είχε συναντήσει ως Νομαρχιακός Σύμβουλος Αρκαδίας, τον πρέσβη των ελληνόφωνων κατά την επίσκεψη του σε χωριά της Κάτω Ιταλίας.
Η αγάπη και το ενδιαφέρον του Αντόνιο Άνκορα για την Αρκαδία -από την οποία προέρχεται μεγάλο μέρος του αρχαίου ελληνικού πληθυσμού των αποίκων της Κάτω Ιταλίας- ήταν τόσο μεγάλη ώστε να δεχθεί την πρόταση που του έγινε, να είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό του κ. Γιαννόπουλου, συμβολίζοντας τον σεβασμό προς την αρχαία πατρίδα αλλά  και την αδελφοσύνη των ελληνόφωνων της Κάτω Ιταλίας με τους “Ελλαδίτες” σύγχρονους Έλληνες και ιδιαίτερα τους αιώνια “δαιμόνιους” ταξιδιώτες Γορτύνιους και Αρκάδες
Ο Γιάννης Σπ. Γιαννόπουλος με τον Antonio Anchora
 στο χωριό “Kalimera” της Κάτω Ιταλίας, καλοκαίρι 2009

Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010

ΤΟ «ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ» της ιστορικής Τριπολιτσάς...

Τρίπολη  01/11/2011

ΤΟ «ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ»

Όλοι εμείς που ζούμε στη Τρίπολη προσδοκούμε ένα καλύτερο μέλλον για τη πόλη μας και αγωνιζόμαστε ειλικρινά με όλες μας τις δυνάμεις μας να το επιτύχουμε.
Το πρόβλημα είναι πως ορίζεται το «καλύτερο». Πολλές φόρες φαίνεται ότι το «καλύτερο μέλλον της πόλης» σχετίζεται με προσωπικές φιλοδοξίες και συντεχνιακές επιδιώξεις, το γενικό συμφέρον, ίσως, υποτάσσεται σε ιδιοτελείς σκοπούς .
Στον εμπορικό σύλλογο προσπαθούμε να ξεπεράσουμε ένα στενό συντεχνιακό ορίζοντα. Επιδιώκουμε να καταθέσουμε προτάσεις που προάγουν τη ποιότητα ζωής στη πόλη και βάζουν θεμέλια για μια προοπτική με αντικειμενικά και ορθολογικά κριτήρια. Με αφορμή τις αυτοδιοικητικές εκλογές της 7ης Νοεμβρίου 2010 δεχόμαστε, ως είθισται, επισκέψεις υποψηφίων και διατηρούμε ένα ζωντανό διάλογο μαζί τους και εκθέτουμε τα αιτήματά μας  .
Ζητάμε ένα γενικό πολεοδομικό σχέδιο που θα αποτελέσει καταστατικό χάρτη της προόδου και θα στηρίξει την ανάπτυξη .
Ζητάμε την αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου της πόλης .
Ζητάμε τη προβολή της Τρίπολης με σύγχρονα επικοινωνιακά μέσα.
Ζητάμε τη καλοσχεδιασμένη οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων σαν δείκτη υψηλής αισθητικής και προόδου
Δεν συμφωνούμε με τη τακτική «μπαζώνουμε τρύπες» δηλ. αντιμετωπίζουμε
αποσπασματικά τα θέματα που εγείρονται στο δρόμο μας
Κατανοούμε ότι ο ρόλος μας στα κοινά είναι σημαντικός.
Ξέρουμε πως πρέπει να υποτάξουμε το κοντόφθαλμο συμφέρον μας στη κοινή πορεία της πόλης  γιατί έτσι τελικά εξυπηρετούμε μακροπρόθεσμα και τις δίκες μας επιδιώξεις .
Με αυτό το σκεπτικό είμαστε έτοιμοι να συμμετέχουμε σε διάλογο, να παρεμβαίνουμε με προτάσεις, να δεχόμαστε κριτική.
Ο διάλογος που επιδιώκουμε δεν περιορίζεται στην προεκλογική περίοδο. Θα επιδιώξουμε τη συνεργασία με τις εκλεγμένες αρχές του τόπου μας, για να υπηρετήσουμε τα καλώς εννοούμενα συμφέροντα του κλάδου μας και όλων των συμπολιτών μας, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Γενικά για  να συνεισφέρουμε με κάθε τρόπο στη πρόοδο της τοπικής μας κοινωνίας.


                                                           Ο Πρόεδρος

                                                    Αθανάσιος Αρβανίτης

Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2010

ΚΑΣΤΑΝΙΤΣΑ: Το χωριό αυτό αποκάλυψη για τον περιηγητή του Πάρνωνα- είναι το παλαιότερο από τα τσακωνοχώρια

ΚΑΣΤΑΝΙΤΣΑ

Η παλιά διάλεκτος της φιλοξενίας

«Καούρ΄ εκοκιάτε»- καλώς ήλθατε- γράφει στο «μενού» μιας από τις ταβέρνες που απλώνουν τα τραπέζια τους στην πλακόστρωτη πλατεία της Καστάνιτσας.Το χωριό αυτό αποκάλυψη για τον περιηγητή του Πάρνωνα- είναι το παλαιότερο από τα τσακωνοχώρια και μαζί με τη γειτονική Σίταινα και κάποια άλλα χωριά- σύνολο περίπου 2.000 άνθρωποι κυρίως υπερήλικοι- μιλάει την τσακώνικη διάλεκτο.Και εδώ δεν σε καλωσορίζουν τυπικά, αλλά υπακούοντας σε μια παλιά παράδοση φιλοξενίας.Παλιά όσο και η ίδια η λαλιά τους, που λένε ότι είναι από τις αρχαιότερες διαλέκτους. Μάλιστα αυτό το Σαββατοκύριακο οι κάτοικοι της Καστάνιτσας διοργανώνουν για τους ίδιους και για τους επισκέπτες του χωριού τους τη Γιορτή του Κάστανου.Εχει σημασία πως διατυπώνουν την πρόσκλησή τους στο όνομα του χρυσοκόκκινου χρώματος των φθινοπωρινών φύλλων του καστανεώνα,της μυρωδιάς του καπνού από τις καμινάδες των πετρόκτιστων σπιτιών τους,των γλυκών γεύσεων από τα ψημένα κάστανα,των ώριμων καβουκιών που τρίζουν σε κάθε περπατησιά... 

Ο άγγλος περιηγητής Μαρτίνος Λικ διαπίστωνε το 1806 ότι η Καστάνιτσα «ήταν μια φορά πόλη κάποιου ενδιαφέροντος».Μέγα λάθος,γιατί αυτός ο ορεινός οικισμός μπορεί να μην είναι πόλη,αλλά έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.Και ένας ενδιαφέρων προορισμός συνήθως βρίσκεται επάνω σε μια ενδιαφέρουσα διαδρομή.Αρκεί να την ανακαλύψεις εδώ και να απολαύσεις όχι μόνο τη γοητεία της Καστάνιτσας,αλλά και ολάκερη τη μαγεία του γονιού της,του Πάρνωνα,που αυτή την εποχή φοράει τα χρυσά χρώματά του. 

Η συνάντηση με τον Πάρνωνα


Η πρώτη συνάντηση με τον Πάρνωνα είναι όντως γοητευτική. Από το Αστρος ο δρόμος ανηφορίζει στην πλαγιά του βουνού, με θέα προς τον Αργολικό κόλπο, προς τον Α γιο Πέτρο και τα Καστριτοχώρια. Τέσσερα χιλιόμετρα μετά το Αστρος η παράκαμψη σε χωματόδρομο καλής βατότητας οδηγεί έπειτα από δύο χιλιόμετρα στο γυναικείο μοναστήρι της Παλαιοπαναγιάς, το οποίο υπολογίζεται ότι χτίστηκε στις αρχές του 14ου αιώνα. Επιστροφή στην άσφαλτο και ακριβώς στο Χάνι του Κοπανίτσα (7 χλμ.) ο δρόμος διακλαδώνεται αριστερά για το χωριό Πλάτανος , την ελατοσκέπαστη Σίταινα και την Καστάνιτσα . Εμείς πηγαίνουμε δεξιά προς την πανέμορφη αλλά έρημη τον χειμώνα Ορεινή Μελιγού (2,5 χλμ.) και τον Αγιάννη (4,5 χλμ.), με την εκκλησία και την πηγή που αναβλύζει κάτω από τα πλατάνια. 

Στη θέση Ξηροκάμπι, ο Πάρνωνας δίνει δείγματα της ομορφιάς του. Ο επόμενος σταθμός (8 χλμ.), ο «αγαπημένος» των πούλμαν, είναι η περίφημη Μονή Μαλεβή ς η οποία χτίστηκε το 1616, και εκτός από θρησκευτικό και ιστορικό ενδιαφέρον έχει και οικολογικό. Δίπλα της υπάρχει το μοναδικό δάσος δενδρόκεδρου (γιουνίπερου) στην Ευρώπη, το οποίο πρόκειται να γίνει οικολογικό πάρκο. Δεν μένουν παρά 7 χλμ. ως τον Αγιο Πέτρο, το παραδοσιακό κεφαλοχώρι σε υψόμετρο 950 μ. Τα σπίτια σκαρφαλωμένα στην πλαγιά μέσα στις κίτρινες, αυτή την εποχή, αποχρώσεις του δάσους και τυλιγμένα από τον καπνό των τζακιών, δημιουργούν μια από τις ωραιότερες χειμωνιάτικες εικόνες. Είχαμε συμβιβαστεί πλέον με την ιδέα ότι θα συνεχίζαμε για Αγιο Πέτρο και Καστρί ώσπου να βγούμε στον δρόμο της Τρίπολης, όταν μια πινακίδα μας έδειχνε τον δρόμο της ευτυχίας προς ορειβατικό καταφύγιο και την Καστάνιτσα (29 χλμ). Αυτά ήταν από τα πιο πράσινα χιλιόμετρα που μπορεί να δει ο περιηγητής στην Ελλάδα. Καταρράκτες ελάτων πλημμυρίζουν το τοπίο και αφήνουν έναν ελάχιστο τόπο ελεύθερο για να περάσει η άσφαλτος. Από τα «παράθυρα» του δάσους ξεχωρίζουν οι γειτονικές κορφές, ελατοσκέπαστες και αυτές. Κάπου 16 χλμ. από τον Αγιο Πέτρο, μια διακλάδωση οδηγεί δεξιά προς το ορειβατικό καταφύγιο του ΕΟΣ (1,5 χλμ.). Αριστερά ο άλλος κλάδος, διακλαδώνεται ξανά έπειτα από 4 χλμ. Εδώ, αν συνεχίσεις ευθεία θα φτάσεις στη Βαμβακού (13 χλμ.) και στη Σπάρτη (66 χλμ.). Ο δρόμος αριστερά αρχίζει να κατηφορίζει προς την Καστάνιτσα (12 χλμ.) και τη Σίταινα (17 χλμ.).
Λευκά πυργόσπιτα σε πράσινο βουνό

Και η Καστάνιτσα, το στολίδι του μαγικού βουνού, είναι όνομα και πράγμα. Υπάρχει μέσα στις καστανιές, ένα ολόκληρο δάσος από καστανιές που γέρνουν τα κλαδιά με τον «αγκαθωτό» καρπό τους επάνω από τον δρόμο, δημιουργώντας αψίδες θριάμβου της φύσης. Και πριν ακόμη συνέλθεις από αυτή την ευχάριστη έκπληξη, εμφανίζεται το χωριό. Το όνομά του το πήρε από τα κάστανα, αλλά το χρώμα του από τα πολλά ασβεστοκάμινα που λειτουργούσαν κάποτε εκεί. Απλά σπίτια και πυργόσπιτα, σκεπασμένα με γκρίζες πλάκες, απλώνονται ως την πλαγιά του λόφου, όπου στην κορφή στα ερείπια του βυζαντινού πύργου Καψαμπέλη κυματίζει η ελληνική σημαία. Φτάνει εκεί το κεντρικό καλντερίμι της πολιτείας. 

Η εικόνα της Καστάνιτσας είναι γοητευτική, όσο και η ψυχή της, οι άνθρωποι δηλαδή, οι οποίοι μεταχειρίζονται ανθρώπινες συνήθειες: ένας άνδρας που βγαίνει από το καλοασπρισμένο σπίτι του σε ρωτά «τι κάνεις» και μια γυναίκα που καταφθάνει επάνω στο γαϊδούρι της- εικόνα ήδη από το μακρινό παρελθόν- σε χαιρετά. Ενας άλλος άνδρας σου εξηγεί πρόθυμα πώς θα βγεις από τα δαιδαλώδη σοκάκια του χωριού, θα περάσεις στην απέναντι γειτονιά και θα βρεις τον δρόμο της επιστροφής για Αγιο Παντελεήμονα (12 χλμ.) και Αγιο Ανδρέα ( 9 χλμ.). 

ΠΡΟΣΒΑΣΗ

Οδικώς από Αθήνα,από το Δαφνί ως την έξοδο προς Αργος και Ναύπλιο από τον εθνικό δρόμο Κορίνθου- Τριπόλεως 97 χλμ.και ως το Αργος 21 χλμ. Μετά την έξοδο από το Αργος συναντά τους Μύλους (9 χλμ.) και έπειτα από 2 χλμ.την πινακίδα προς Αστρος.Περνά από το Κιβέρι (2 χλμ.),το Ξηροπήγαδο (7 χλμ.) και φτάνει στο Αστρος (11 χλμ.).Από την Καστάνιτσα η επιστροφή στην Αθήνα,μέσω Αγίου Ανδρέα,είναι 202 χλμ. 

ΔΙΑΜΟΝΗ

Στην Καστάνιτσα υπάρχει ο παραδοσιακός ξενώνας Αντωνίου (τηλ.27550 52255-6, 

6979003530).Στον Αγιο Πέτρο στις ενοικιαζόμενες κατοικίες (πέτρινες μεζονέτες με τζάκι όπου μπορούν να φιλοξενηθούν έως και πέντε άτομα) «Μαλεβός» (τηλ.27920 31155,6945377328), και στο ξενοδοχείο «Πάρνων» τηλ.27920 31243.Στον Αγιο Ιωάννη,στον ξενώνα Φούντας, τηλ.27550 52022. 

ΦΑΓΗΤΟ

Στην Καστάνιτσα,στις παραδοσιακές ταβέρνες «Το στολίδι» και «Πάρνων»,για κόκορα,(πραγματικό κόκορα και πραγματικά χωριάτικο),με μακαρόνια,βραστό βεργάδι,μελιτζάνες Πάρνωνα και καστανόπαστα.Στο Χάνι του Κοπανίτσα,στην ταβέρνα-καφενείο «Το Κουτρί» πάνω στον δρόμο προς τον Αγιο Ιωάννη,στις πολλές ταβέρνες στον Αγιο Πέτρο,στη «Γωνιά του Μιχάλη», στον «Μαλεβό»,στον «Πάρνωνα» και στο «Καστρί»,με ντόπιακρέατα,γαλακτοκομικά προϊόντα,τραχανά και πίτες.Στον δρόμο για το Αστρος,στο Κεφαλάρι του Αργους,πάνω στον δρόμο, στη γνωστή Σπηλιά για αργίτικη μπογάνα και πολλά άλλα. 

Τα κάστανα της Καστάνιτσας

Το πιο απλό «μαγείρεμα» του κάστανου γίνεται στον δρόμο, στη φουφού ή στο τζάκι. Αλλά έχει και πιο πολύπλοκα μαγειρέματα. Συνοδεύει, εξίσου απολαυστικά, αρνίσιο και χοιρινό κρέας ή κομμάτια από αγριογούρουνο. Οσο δε για τις γλυκές εκδοχές του, αυτές ξεκινούν από το βαζάκι του γλυκού του κουταλιού και φθάνουν ως το κέικ και τη μαρμελάδα. Και στην Καστάνιτσα τιμούν δεόντως αυτό το Σαββατοκύριακο, 30 και 31 Οκτωβρίου, τη συμβολή του στη γεύση, αλλά και στην οικονομική και κοινωνική ζωή της περιοχής τους. Εξάλλου στον Πάρνωνα οι καστανιές αποτελούν ένα από τα πιο πυκνά δάση της Ελλάδας, τροφοδοτώντας με τον καρπό τους ολόκληρη την ελληνική αλλά, εσχάτως, και την ευρωπαϊκή αγορά. Οπως περιγράφει ο καστανοπαραγωγός και από τους πρωτεργάτες της Γιορτής Κάστανου, η οποία μετρά πλέον 27 χρόνια ζωής, κ. Σωτήρης Λάτσης, «ο Οκτώβριος είναι ο κατ΄ εξοχήν μήνας της συγκομιδής του κάστανου.Κάποτε, όχι και πολύ παλιά, όλο το χωριό ανηφόριζε στους καστανεώνες,τίναζε τους καρπούς από τα δένδρα και τους μάζευε.Τώρα,δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα,ανεβαίνουμε με τους εργάτες και μαζεύουμε τα κάστανα που έχουν πέσει στο πυκνό στρώμα των φύλλων και όσα έχουν απομείνει στα χαμηλότερα κλαδιά». Τα κάστανα κατόπιν τοποθετούνται μέσα σε μεγάλα μεταλλικά κουτιά και διαλέγονται προσεκτικά, προκειμένου να αφαιρεθούν τα χαλασμένα ή τα σπασμένα. Στη συνέχεια συσκευάζονται για να τα παραλάβει ο έμπορος και να προωθηθούν στην αγορά του εσωτερικού και του εξωτερικού. Το μεγαλύτερο ποσοστό της παραγωγής κάστανου, πάνω από το 95%, που προέρχεται από τον Πάρνωνα, και ειδικά την Καστάνιτσα, προωθείται στην εσωτερική αγορά. «Ενα περίπου 5% φεύγει κυρίως προς την Ιταλία.Και αυτό συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κατόπιν των ενεργειών μας να προβάλουμε τη Γιορτή Κάστανου και την ποικιλία των καρπών που αναπτύσσονται στο βουνό μας» λέει ο κ. Λάτσης. Η καλλιεργούμενη έκταση καστανεώνων στο χωριό φθάνει τις 4.500 στρέμματα, ενώ συνολικά στον Πάρνωνα βρίσκονται πάνω από 12.000 στρέμματα με καστανιές. Στην Καστάνιτσα η παραγωγή κάστανου αποφέρει ετησίως περίπου 250-350 τόνους. Και βέβαια, το κάστανο συνοδεύει, ειδικά τον χειμώνα, όλα σχεδόν τα πιάτα της κουζίνας των νοικοκυριών του χωριού. Οι ευλογημένοι καρποί βρίσκονται σε μαγειρευτά πιάτα και γλυκά, σχεδόν σε καθημερινή βάση. 

Ορισμένες συνταγές της τσακώνικης κουζίνας με κάστανο (όπως καταγράφηκαν στο Ημερολόγιο 2008 του τοπικού Μορφωτικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Καστάνιτσας)

Κέικ κάστανου

ΥΛΙΚΑ

3 κούπες αλεύρι που φουσκώνει μόνο του,1 κούπα ζάχαρη,1 κούπα βιτάμ, 4 αβγά,1 κούπα σιρόπι από γλυκό κάστανο,1 κούπα κάστανα βρασμένα και χοντροαλεσμένα,2 κουταλιές μπέκιν πάουντερ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Χτυπάμε το βιτάμ με τη ζάχαρη και ρίχνουμε ένα ένα τα αβγά.Προσθέτουμε τα κάστανα,το σιρόπι,το αλεύρι και το μπέκιν πάουντερ.Ρίχνουμε το μείγμα σε ταψάκι ή φόρμα του κέικ και το ψήνουμε στους 175 βαθμούς για μία ώρα.
Χοιρινό με κάστανα

ΥΛΙΚΑ

2 κιλά χοιρινό κρέας κομμένο σε μεγάλα κομμάτια,2 κιλά κάστανα βρασμένα ή ψημένα και ξεφλουδισμένα,1 ποτηράκι ελαιόλαδο,1 ποτηράκι κρασί,1 μεγάλο κρεμμύδι,1 ποτήρι νερό,αλάτι και πιπέρι
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Τσιγαρίζουμε το κρέας με το λάδι και το κρεμμύδι και,αφού μαραθεί,προσθέτουμε το κρασί.Στη συνέχεια ρίχνουμε το νερό και το αφήνουμε να βράσει. 

Οταν μαλακώσει το κρέας και μείνει με λίγο ζουμί,ρίχνουμε τα κάστανα και το αφήνουμε για ένα τέταρτο να δέσει η σάλτσα του. 

Καστανόπιτα

ΥΛΙΚΑ

4 αβγά,2 ποτήρια κάστανο αλεσμένο, ποτήρι τριμμένο καρύδι,1 κουταλιά της σούπας κανέλα,1 κουταλιά γαρίφαλο,1 ποτήρι ζάχαρη,1 ποτήρι φρυγανιά,1 κουταλιά σόδα- ποτήρι κονιάκ,1 ποτήρι γάλα εβαπορέ διαλυμένο με νερό,1 ποτήρι σπορέλαιο,1 φακελάκι μπέκιν πάουντερ,Σιρόπι:3 ποτήρια νερό,2 ποτήρια ζάχαρη,Γλάσο:3 σοκολάτες κουβερτούρες,4 κουταλιές καλαμποκέλαιο
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Χτυπάμε τους κρόκους με τη ζάχαρη να ασπρίσουν και τα ασπράδια μαρέγκα χωριστά.Στο μείγμα των αβγών ρίχνουμε το κονιάκ αφού έχουμε διαλύσει μέσα τη σόδα,το καλαμποκέλαιο,την κανέλα,το γαρίφαλο,το γάλα,το μπέκιν,τη φρυγανιά,το καρύδι και τέλος τον πουρέ του κάστανου,και τα ανακατεύουμε συνεχώς.Στη συνέχεια ρίχνουμε τη μαρέγκα στο μείγμα και ανακατεύουμε απαλά με ένα κουτάλι για να μη ξεφουσκώσει.Το ρίχνουμε σε βουτυρωμένο ταψί και το ψήνουμε στους 180 βαθμούς για 40 λεπτά περίπου.Μετά,αφού έχουμε βράσει το σιρόπι για 5 λεπτά,το σιροπιάζουμε σιγά σιγά.Στο τέλος λιώνουμε σε μπενμαρί τη σοκολάτα με το καλαμποκέλαιο και την απλώνουμε επάνω.Οτανκρυώσει,την κόβουμε τετράγωνα κομμάτια και τη σερβίρουμε.




Ι. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
 | Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2010
Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=124&artid=364099&dt=31/10/2010#ixzz13ytOfXoZ